Retail Detail podaje, że do Europy chce szeroko wkroczyć 7-Eleven. To amerykańska sieć, która właściwie stworzyła nowoczesny format convenience store, który w Polsce spopularyzowała Żabka. Propozycja rozwijania koncepcji małych sklepów ogólnospożywczych ma być skierowana do potencjalnych franczyzobiorców z Niemiec, Francji, Irlandii, Włoch, Polski, Hiszpanii, Turcji i Wielkiej Brytanii. Więcej o planach sieci pisaliśmy pod tym linkiem.
7 Eleven wejdzie z przytupem. Wykupi swoją konkurencję?
Skala planowanej ekspansji na razie nie jest znana. - 7 Eleven szuka w każdym kraju dużego franczyzobiorcy, master franczyzobiorcy i rozwija się razem z nim. Ma też firmę zajmującą się inwestycjami międzynarodowymi, kupowaniem już istniejących biznesów. Moim zdaniem nie ma żadnych szans, by 7 Eleven weszło do Polski, otwierając sklep nr jeden, potem nr dwa i tak dalej - powiedział w rozmowie z Business Insider Polska Robert Krzak, ekspert Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich EY Polska.
Największym graczem na polskim rynku convenience jest Żabka. W kraju jest 9,3 tys. sklepów sieci, które obsługuje 8 tys. franczyzobiorców. Sieć ma też wiodącą pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak mówią eksperci 7 Eleven ma zazwyczaj dominującą pozycję na danym rynku, więc ciężko przypuszczać aby w Polsce miałoby inaczej. Czy to oznacza, iż amerykańska sieć będzie starała się wykupić Żabkę? Jesteśmy już w większości dojrzałym rynkiem i trudno wskazać nowy koncept, który by się w Polsce odnalazł, właśnie dlatego nie można wykluczyć takiego scenariusza.
Sieć sklepów Żabka na razie nie komentuje medialnych doniesień.
Sklepy 7-Eleven - co to takiego?
Sklepy 7-Eleven są najczęściej otwarte 24 godziny na dobę (w pierwszej wersji były otwarte od 7 do 23 i stąd pochodzi nazwa sieci), oferują przekąski, napoje i najważniejsze artykuły gospodarstwa domowego. Ale większość sprzedaży 7-Eleven osiąga dzięki już przygotowanym potrawom, takim jak kanapki, hamburgery, hot-dogi i sałatki.