Autostrada Wielkopolska, zarządca koncesyjnego odcinka autostrady A2 Świecko – Konin, stawia bezpieczeństwo kierowców i jakość podróży na pierwszym miejscu, powierzając Autostradzie Eksploatacji profesjonalne utrzymanie zimowe, które zapewnia przejezdność drogi nawet w trudnych warunkach.
Oprócz sprzętu i ludzi, gotowych do podjęcia natychmiastowej akcji, Autostrada Eksploatacja wspomaga się zamówionymi dodatkowymi, szczegółowymi prognozami pogody, aby na bieżąco porównywać je z odczytami z własnych stacji meteo, rozlokowanych na całym 256 km odcinku Autostrady Wielkopolskiej, oraz z informacjami pozyskanymi od patroli drogowych. Wszystko po to, aby w razie konieczności jak najszybciej wyjechać solarkami na autostradę.
Zgodnie z obowiązującymi procedurami stan pełnej gotowości oznacza nie tylko gotowość sprzętu do zimy, ale przede wszystkim gotowość pracowników. Każdego dnia do podjęcia natychmiastowej akcji przygotowani są pracownicy w 5 Obwodach Utrzymania Autostrady, zlokalizowanych wzdłuż Autostrady Wielkopolskiej od Świecka po Konin
wyjaśnia Wojciech Martynów, dyrektor Eksploatacji Autostrady w firmie Autostrada Eksploatacja.
Polecany artykuł:
Na autostradach w Polsce obowiązuje pierwszy stopień utrzymania zimowego. Oznacza to, że sprzęt musi wyjechać na trasę w ciągu pół godziny od rozpoczęcia opadów śniegu. Jezdnia autostrady w ciągu dnia musi być odśnieżona w 2 godzin po ustaniu opadów śniegu i w 4 godzin po ustaniu opadów nocą. Dlatego tak ważne jest, aby zabezpieczyć obsadę na gotowym do pracy sprzęcie.
Do prowadzenia akcji zapobiegawczych i zwalczających na autostradach używamy soli drogowej z roztworem wodnym chlorku sodu, a przy temperaturach sięgających poniżej -7°C, z chlorkiem wapnia. Taka mieszanka pozwala szybko poradzić sobie z zalegającym na jezdni śniegiem. Wszystko po to, aby zapewnić osobom podróżującym Autostradą Wielkopolską maksimum bezpieczeństwa. Gdyby okazało się, że zgromadzona w magazynach sól nie wystarczy, uruchomione zostaną dodatkowe interwencyjne dostawy soli dla Autostrady Eksploatacji
dodaje Martynów.
Jak przygotować się do jazdy zimą?
Do zimy muszą przygotować się nie tylko drogowcy, ale i korzystający z autostrady kierowcy. Jak? Zmieniająć opony na zimowe, wymieniając płyn w spryskiwaczach na zimowy, wkładając do bagażnika ciepły koc, a wybierając się w drogę, zabierając z sobą termos z gorącym napojem.
Tak przygotowanym nie grozi nam wychłodzenie, nawet jeśli z powodu śnieżycy utkniemy gdzieś na trasie. W czasie bardzo intensywnych opadów śniegu i znacznie ograniczonej widoczności, warto rozważyć też zjazd na najbliższy parking, by tam bezpiecznie poczekać aż pogoda się poprawi
radzi Renata Rychlewska, rzeczniczka prasowa spółki Autostrada Eksploatacja.
Kierowcy mogą pomóc służbom utrzymaniowym w prowadzeniu akcji. Jak? Stosując zasadę: Zauważ -> Zareaguj -> Zwolnij i nie wyprzedzając pracującego na drodze sprzętu.
Wyprzedzanie solarek jest bardzo ryzykowne. Śnieg wydobywający się spod pługów może nie tylko uszkodzić samochód, ale też zepchnąć kierowcę z drogi. Pługi, w jakie wyposażone są solarki mają rozpiętość nawet do 8 metrów. Podczas prowadzenia akcji zwalczających, sprzęt najczęściej porusza się w parach. Zadaniem tandemu solarek jest odśnieżenie jak największej części autostrady w jak najkrótszym czasie.
Solarki poruszają się z prędkością do 60 km/h. Dlatego też część kierowców, pomimo niebezpieczeństwa ryzykuje i wyprzedza pracujący sprzęt. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przed solarką droga jest jeszcze nieodśnieżona i poruszanie się po niej może być niebezpieczne
Dzięki dobrze przygotowanemu sprzętowi, zespołowi pracowników i organizacji pracy, Autostrada Wielkopolska razem z Aurostradą Eksploatacją dba o bezpieczeństwo kierowców i płynny przejazd na odcinku A2 Świecko – Konin, nawet gdy warunki zimowe są trudne. Stałe monitorowanie pogody, szybkie reagowanie na opady i współpraca z patrolami autostradowymi pokazują, że bezpieczeństwo podróżnych jest priorytetem. Jednak bezpieczeństwo na drodze zależy także od zachowania kierowców. Apelujemy o zwracanie uwagi na solarki, nie wyprzedzanie pracującego sprzętu i stosowanie się do przepisów. Wspólnie zadbajmy o bezpieczną podróż zimą.