Dla niektórych termin "testament" brzmi odpychająco. Przeważnie traktujemy tę kwestię, jako coś co nas nie dotyczy, a także jako sprawę, o której warto pomyśleć, jednak nigdy nie ma na to czasu. Obawiamy się tworzenia testamentu, ponieważ jednoznacznie kojarzy się ze śmiercią i potrzebą podjęcia ostatecznych decyzji, dotyczących naszych spraw materialnych. Alternatywą do wyżej opisanych kwestii jest „czerwona teczka”.
Co to jest „czerwona teczka”?
Czerwona teczka to inicjatywa Puckiego Hospicjum, którego inicjatorem był ks. Jan Kaczkowski. Czerwona teczka to miejsce, w którym umieścisz wszystkie istotne informacje na temat tego, co należy zrobić po Twojej śmierci. To przewodnik dla Twoich bliskich: dokumenty i wskazówki, które w przyszłości pomogą im sprawnie działać i zadbać o wszystkie sprawy. Przygotowanie takiego zbioru to przejaw miłości i troski o tych, którzy zostaną – informuje w swoim komunikacie Puckie Hospicjum pw. św. Ojca Pio.
Co prawda, tzw. spis inwentarza może po naszej śmierci sporządzić komornik, ale jego wiedza jest ograniczona do informacji publicznych i świadectw rodzinnych.
Co powinno się znaleźć w czerwonej teczce?
1. Instrukcja postępowania – krok po kroku, – co robić (a nawet krótki list pożegnalny)
2. Lista osób, które pomogą w awaryjnej sytuacji + namiary
3. Testament
4. Polisy na życie wraz z numerami kontaktowymi do przedstawicieli
5. Rachunki bankowe w następujących bankach/SKOK-ach (lista)
6. Lokaty bankowe w następujących bankach/SKOK-ach (lista)
7. Środki ulokowane w funduszach następujących TFI (lista)
8. OFE
9. IKE
10. IKZE
11. Akcje/obligacje w domach maklerskich: (lista)
12. Umowa kredytu hipotecznego (ważne zapisy, co się dzieje, gdy zabraknie jednego z kredytobiorców) + informacja o saldzie zadłużenia
13. Inne zobowiązania:
– karty kredytowe (lista + wysokość limitu)
– pożyczki, kredyty w instytucjach (lista + kwoty pożyczek)
– pożyczki prywatne (od kogo, ile)
– dane do logowania do BIK (aby zweryfikować faktyczną listę kredytów i pożyczek)
14. Pożyczki udzielone, (komu, ile, na jak długo pożyczyliśmy)
15. Dokumenty związane z działalnością gospodarczą:
– dokumenty rejestracyjne (CEIDG, NIP, REGON)
– dane Urzędu Skarbowego
– dane ZUS
16. Dokumenty związane z pracą na etacie:
– dokładna nazwa firmy + informacje z kim się kontaktować
– informacja o PPE (Pracowniczy Program Emerytalny)
– informacja o pożyczkach zaciągniętych w firmie
17. Kopia dokumentów samochodu, zapasowe kluczyki + informacja, gdzie auto jest serwisowane
18. Akty notarialne własności nieruchomości
19. Lista instytucji, w których należy zgłosić zgon:
– wspólnota mieszkaniowa/spółdzielnia
– dostawca energii
– dostawca gazu
– dostawca internetu
– dostawca TV kablowej
20. Lista portali społecznościowych, na których posiadamy konta, (aby nasi spadkobiercy mogli zwrócić się z prośbą o ich usunięcie/zamknięcie)
21. Lista adresów e-mail, z których korzystamy, (aby można było je zamknąć)
22. Lista dysków z dokumentami “w chmurze” - informuje serwis dziendobry.tvn.pl.
Pamiętaj! Czerwona teczka powinna znajdować się w domu.