Autobus MPK Poznań

i

Autor: fot. MPK Poznań/mat.pras.

Komunikacja miejska

Jak zachęcić poznaniaków aby korzystali z komunikacji miejskiej?

2023-12-08 9:37

Jak zachęcić ludzi aby przesiedli się z samochodów do komunikacji miejskiej? Często w takim wypadku pada argument, iż komunikacja powinna być jak najtańsza, linie powinny być mocno rozbudowane. Co w tym wypadku robione jest w Poznaniu, aby zachęcić ludzi do korzystania z tramwajów i autobusów.

Jak zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej?

Radny Andrzej Rataj zauważa, że w Poznaniu w coraz większym zakresie wprowadzane są preferencje dla pojazdów komunikacji publicznej, ale w jego opinii zmiana preferencji przemieszczania się po mieście nie powinna być wymuszana, na przykład przez tworzenie utrudnień, lecz powinna być stymulowana tworzeniem zachęt i pokazywaniem dobrych rozwiązań. Jego zdaniem wskazane byłoby organizowanie odpowiednich akcji promocyjnych zachęcających, takich jak regularne bezpłatne przejazdy komunikacją publiczną w jednym stałym dniu w miesiącu, na przykład pierwszego albo ostatniego dnia każdego miesiąca.

W opinii Zarządu Transportu Miejskiego wprowadzenie comiesięcznej akcji promocyjnej bezpłatnych przejazdów komunikacją publiczną nie byłoby właściwym środkiem, aby skutecznie zachęcić mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Na podstawie doświadczeń swoich oraz innych organizatorów transportu publicznego, ZTM ocenia, że w procesie zmiany preferencji komunikacyjnych dużo większą rolę od ceny biletu odgrywają takie elementy, jak punktualność i częstotliwość kursowania, niezawodność, dostępność sieci komunikacyjnej czy czas przejazdu.

Bezpłatna komunikacja sposobem na wszystko?

Niższe znaczenie wysokości opłat za przejazdy pokazał w ostatnim czasie przykład stolicy Estonii - Tallina, gdzie wprowadzenie w 2013 r. bezpłatnej komunikacji nie przełożyło się na długofalowe zwiększenie liczby pasażerów, a udział podróży samochodami w tym mieście systematycznie wzrasta. Obecnie Tallin wycofuje się z bezpłatnej komunikacji i koncentruje się na działaniach zmierzających do poprawy jakości usługi transportowej.

ZTM zwraca również uwagę na fakt, iż koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej rosną w dużo wyższym tempie niż przychody ze sprzedaży biletów. Tym samym nie jest uzasadnione wprowadzanie zmian powodujących dodatkowe uszczuplanie dochodów. Pomimo trwającej trudnej sytuacji sektor transportu publicznego niestety nie uzyskał ze strony władz centralnych żadnego wsparcia finansowego, o co występowały zarówno samorządy lokalne poprzez Związek Miast Polskich, jak i organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego - indywidualnie, a także przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej.

Darmowy dzień nie jest rozwiązaniem?

Taryfa cenowa ZTM została skonstruowana w taki sposób, aby przywiązywać pasażerów komunikacji publicznej na dłuższy okres czasu, a nie jedynie krótkookresowo i okazjonalnie. Klienci mają elastyczną możliwość wyboru zakupu biletów długookresowych w przedziale od 14 do 365 dni, a im dłuższy bilet okresowy, tym korzystniejsza cena. W przypadku wprowadzenia raz w miesiącu bezpłatnych dni przejazdów komunikacją miejską zapewne pojawiłyby się też protesty podróżnych regularnie zakupujących bilety długookresowe, którzy czuliby się w takiej sytuacji pokrzywdzeni.

Precyzyjne oszacowanie skutków finansowych wprowadzenia stałego, comiesięcznego, jednodniowego zwolnienia z opłat za przejazdy jest trudne. W opinii ZTM należy się liczyć z obniżeniem dochodów ze sprzedaży biletów na poziomie ok. 7 mln zł rocznie. Ponadto, zdaniem ZTM ustanowienie stałego dnia przejazdów bezpłatnych np. w pierwszy dzień miesiąca, wywoła wzrost zakupów biletów na okres 29-30 dni z datą ważności rozpoczynającą się od 2. dnia miesiąca i tym samym nasilenie kolejek w kilku dniach poprzedzających.

Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!