Pierwszy pojazd szynowy z dwoma systemami napędów
Do 2022 roku przewoźnik zakupił pociągi spalinowe. Dzięki zastosowaniu innowacyjnej technologii podłączono pantografy, które umożliwiają przełączenie się z trybu spalinowego na tryb elektryczny.
- w naszym przypadku mamy te linie mieszane. Taka potrzeba w kolejach Wielkopolskiech stała się coraz bardziej paląca i ma uzasadnienie zastosowania takiego właśnie rozwiązania, żeby pojazd mógł przyjeżdżać z jednej linii na drugą bez ograniczeń. W pierwszej kolejności usłyszycie państwo odpalenie silniki diesla, po opuszczeniu pantografów przełączeniu się systemu i zmianie sposobu napędzania, pojazd zacznie być napędzany nadal energią elektryczną nadal, ale pochodzącą z generatorów elektrycznych, które są napędzane silnikami diesla. W drugą stronę mechanizm działa tak samo - tłumaczył Szymon Wiśniewski z Kolei Wielkopolskich.
Zmiana między trybami trwa niecałą minutę. Impuls 2 ma pomóc rozwiązać problemy z pociągami spalinowymi, które nie spełniają norm ekologicznych:
- technologiczne okazało się możliwe iż dokładając pantograf, za kwotę relatywnie niedużą, bo za 2 miliony złotych od sztuki, powstała możliwość stworzenia pociągu dwutrakcyjnego - dodał Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa Wielkopolskiego.
Nowe pociągi mogą osiągać prędkość stu dwudziestu kilometrów na godzinę w trybie spalinowym oraz stu sześćdziesięciu kilometrów w trybie elektrycznym.
Pojazdy od jutra będą obsługiwać niektóre trasy. Jedną z nich będzie między innymi trasa do Wolsztyna.
Polecany artykuł: