- W Wielkopolsce zostanie zamontowanych sześć nowych systemów RedLight monitorujących przejazd na czerwonym świetle, w tym w Nekli, Wolsztynie, Kościelnej Wsi, Wymysłowie, Łąkocinach i Piaskach.
- Za przejazd na czerwonym świetle grozi mandat 500 zł i 15 punktów karnych, natomiast za wjazd na przejazd kolejowy przy czerwonym świetle kara wynosi od 2000 zł (recydywa 4000 zł) i również 15 punktów karnych.
- Montaż nowych urządzeń jest częścią ogólnopolskiego projektu CANARD, który obejmuje również instalację 70 fotoradarów punktowych i 43 odcinkowych pomiarów prędkości, a jego zakończenie planowane jest na sierpień 2026 roku.
- Więcej informacji znajdziesz na eska.pl
Nowe lokalizacje fotoradarów w Wielkopolsce
Systemy RedLight, które monitorują przejazdy na czerwonym świetle, zostaną zamontowane w sześciu punktach regionu:
- Nekla – skrzyżowanie DK92 z ul. Dworcową i Powstańców Wielkopolskich,
- Wolsztyn – skrzyżowanie DK32 z ul. Powstańców Wielkopolskich,
- Kościelna Wieś koło Kalisza – skrzyżowanie DK12 z ul. Ostrowską i Kościelną,
- Wymysłowo koło Trzemeszna – przejazd kolejowy w ciągu DK15,
- Łąkociny koło Ostrowa Wielkopolskiego – przejazd kolejowy w ciągu DK36,
- Piaski koło Łęki Opatowskiej – przejazd kolejowy w ciągu DK11.
Na liście rezerwowej znalazły się dodatkowo skrzyżowania w Strzałkowie i we Wrześni. Ostateczny wybór lokalizacji został dokonany na podstawie analiz bezpieczeństwa oraz liczby niebezpiecznych zdarzeń w tych miejscach.
Surowe kary dla kierowców łamiących przepisy
Za przejazd na czerwonym świetle na skrzyżowaniu kierowca musi liczyć się z mandatem w wysokości 500 zł i 15 punktami karnymi. Dla wielu zmotoryzowanych może to oznaczać szybką utratę prawa jazdy.
Znacznie wyższe kary obowiązują na przejazdach kolejowych. Podstawowa grzywna to 2 000 zł, a w przypadku recydywy w ciągu dwóch lat – aż 4 000 zł. W obu przypadkach kierowcy otrzymują dodatkowo 15 punktów karnych. Statystyki pokazują, że właśnie przejazdy kolejowe są jednymi z najniebezpieczniejszych punktów na drogach.
RedLight częścią większego projektu CANARD
Dotychczas w Wielkopolsce działały tylko trzy systemy RedLight – w Poznaniu na rondzie Kaponiera, w Pile oraz w Komornikach pod Poznaniem. W całym kraju, na koniec 2024 roku, funkcjonowało 47 takich urządzeń, które zarejestrowały 60,5 tys. wykroczeń. Najwięcej z nich odnotowano w Łodzi, gdzie jedno skrzyżowanie dało aż 7 tys. naruszeń.
Systemy RedLight są częścią ogólnopolskiego projektu CANARD, który zakłada montaż 70 nowych fotoradarów punktowych i 43 odcinkowych pomiarów prędkości. Wartość inwestycji to ponad 160 mln zł, a zakończenie prac planowane jest na sierpień 2026 roku.
Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!
Najbogatsze gminy w Wielkopolsce. Dane ze "Wspólnoty"!