- Niemal każdego dnia do złotowskich policjantów zgłaszają się osoby, które padły ofiarą oszustów internetowych. Wczoraj funkcjonariusze przyjęli kolejne dwa zgłoszenia – podkreślił asp. Damian Pachuc z KPP w Złotowie.
Pokrzywdzeni dokonali szybkiej płatności za pośrednictwem kodu BLIK
- Schemat działania przestępców był następujący - po uzyskaniu nieuprawnionego dostępu do konta na portalu społecznościowym, oszust publikuje ogłoszenie dotyczące nagłej potrzeby pieniędzy, a następnie wysyła wiadomość prywatną o takiej samej treści poprzez komunikator powiązany z kontem. Zazwyczaj są to wszystkie osoby, które dopisane są jako znajome. W treści wiadomości zamieszczona jest prośba o szybki przelew. Wczoraj poprzez takie działanie mieszkanka gminy Złotów straciła 3 tys. zł, wysyłając przelew. Po wykonaniu przelewu, kontakt przez komunikator się urwał, a profil jej znajomej stał się nieaktywny – zaznaczył Pachuc.
Dodał, że w przypadku otrzymania podobnej wiadomości o wpłatę pieniędzy, policjanci radzą, by nawiązać kontakt bezpośredni – najlepiej telefoniczny - z osobą, która przesyła taką informację i zweryfikować, czy faktycznie potrzebuje pieniędzy.
- Często jest tak, że dana osoba nie jest świadoma, że straciła dostęp do konta i w jej imieniu wysyłane są wiadomości – podkreślił.
Pachuc zaznaczył, że oszustwa internetowe zdarzają się bardzo często. Jak wskazał, w ostatnim miesiącu było ich aż 14, a łączna kwota, na którą oszukano mieszkańców powiatu to blisko 65 tys. zł.