Na 23 kwietnia planowane jest uruchomienie kursów na całej długości nowej trasy na Naramowice do ul. Błażeja

i

Autor: PIM Na 23 kwietnia planowane jest uruchomienie kursów na całej długości nowej trasy na Naramowice do ul. Błażeja

Tramwaj na Naramowice już w kwietniu! Zobacz jak wygląda trasa!

2022-04-05 11:07

Jeszcze w tym miesiącu pasażerowie dojadą tramwajem do ul. Błażeja na Naramowicach. Na 23 kwietnia planowane jest uruchomienie kursów na całej długości nowej trasy, tym samym udostępnione zostaną już wszystkie przystanki pomiędzy ul. Lechicką a ul. Błażeja.

Na trasie powstało siedem nowych przystanków tramwajowych. Pasażerowie po wyjeździe z pętli Wilczak będą wsiadać i wysiadać kolejno na przystankach: Serbska - Włodarska - Lechicka/Naramowicka - Naramowice - Os. Łokietka - Jasna Rola - Błażeja. Od ubiegłego roku dostępna jest połowa trasy, bo pasażerowie dojeżdżają już do przystanku Lechicka/Naramowicka. 

- Zakładaliśmy, że cała trasa będzie dostępna najpóźniej do końca maja. Uda się to już w kwietniu. Torowisko, sieć trakcyjna i przystanki są gotowe, w zakresie trasy tramwajowej aktualnie zajmujemy się pracami wykończeniowymi. Równolegle trwają roboty drogowe, gdyż budujemy także nowe ulice, a wzdłuż nich chodniki i infrastrukturę rowerową. Przed nami jeszcze m.in. testy obciążeniowe wiaduktów drogowych nad ul. Lechicką i uruchomienie całego węzła. Zakończenie zadania planujemy na jesień, wszelkie utrudnienia, z jakimi zmagają się jeszcze mieszkańcy Naramowic, mają przejść do historii w tym roku - deklaruje Justyna Litka, prezes zarządu Poznańskich Inwestycji Miejskich. 

Tramwaj na Naramowice to jedna z najważniejszych i największych inwestycji realizowanych aktualnie w Poznaniu. Zasadnicze prace budowlane rozpoczęły się na przełomie maja i czerwca 2020 r. Nowa trasa swój początek ma przy pętli Wilczak znajdującej się przy skrzyżowaniu ul. Słowiańskiej, Naramowickiej, Wilczak i Szelągowskiej. Pętla ta została przebudowana przed rozpoczęciem zasadniczych robót. Dalej trasa biegnie wzdłuż ul. Naramowickiej, a następny przystanek znajduje się przy ul. Serbskiej. Kolejny przystanek to Włodarska, do którego tramwaje dojeżdżają od sierpnia 2021 r. Od początku października ubiegłego roku pasażerowie jadą jeszcze dalej, bo aktualnie tymczasowym przystankiem końcowym jest Lechicka/Naramowicka. Na 23 kwietnia planowane jest uruchomienie pozostałego odcinka trasy, co oznacza, że między ul. Włodarską a Lechicką tramwaje pojadą już dwutorowo, aktualnie dostępny jest tam jeden tor i motorniczych obowiązuje tzw. jazda na berło (konieczność pobrania specjalnego klucza, która wyklucza jazdę dwóch pojazdów na jednym torze).

Następnie tramwaje z pasażerami przejadą nowym wiaduktem nad ul. Lechicką. Ta bezkolizyjna przeprawa nad drogą krajową nr 92 przeszła już zimą odpowiednie testy obciążeniowe. Od tego węzła drogowego trasa tramwajowa nie biegnie już wzdłuż ul. Naramowickiej, lecz odgałęzia się nieco na zachód. Wzdłuż trasy powstała także nowa droga, która otrzymała nazwę al. Praw Kobiet. W rejonie skrzyżowania z ul. Sarmacką będzie przystanek autobusowo-tramwajowy Naramowice, który wyróżniał się będzie możliwością łatwych przesiadek tzw. drzwi w drzwi. Już dziś autobusy jadące w kierunku centrum korzystają z docelowej lokalizacji. Kolejny przystanek to os. Łokietka w rejonie ul. Łużyckiej, a następny - Jasna Rola przy skrzyżowaniu ul. Zofii Hilczer-Kurnatowskiej i al. Praw Kobiet. Ostatni na trasie jest przystanek Błażeja przy tejże ulicy. Nie jest to tradycyjna pętla tramwajowa, a końcówka czołowa przystosowana do obsługi dwukierunkowych tramwajów. Tylko takie pojazdy z floty MPK będą obsługiwać tę trasę. Przystanek został specjalnie tak skonstruowany z myślą o wydłużeniu w przyszłości torowiska na północ Poznania w kierunku Umultowa, tzw. III etap trasy.

Docelowo trasę na Naramowice docelowo będą obsługiwać dwie linie tramwajowe nr 3 i 10. Już od 1 kwietnia do przystanku Lechicka/Naramowicka dojeżdża jadąca z Dębca "dziesiątka", która od 23 kwietnia kursować będzie do końca nowej trasy, tj. do przystanku przy ul. Błażeja. Druga linia wzmocni trasę nieco później, ponieważ teren wokół torowiska to wciąż plac budowy, dlatego na obecnym etapie prac ze względów technologicznych oraz bezpieczeństwa można tam uruchomić tylko jedną linię.

Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!