MIASTO

Budowa mostów Berdychowskich w Poznaniu. Pierwsze elementy konstrukcji już zamontowane [ZDJĘCIA] [FILM]

2024-02-28 9:52

Wykonawca mostów pieszo-rowerowych nad Wartą i Cybiną zamontował już pierwsze elementy konstrukcyjne nowej przeprawy. Ze względu na wielkogabarytowy charakter materiałów transport ulicami Poznania na Ostrów Tumski odbył się w nocy z niedzieli na poniedziałek.

Budowa mostów Berdychowskich w Poznaniu

- Pierwszy element startowy konstrukcji stalowej dla mostu nad Cybiną przywieziono z wytwórni w Krakowie. Ciężar tego jednego fragmentu to 25 ton. Do montażu tego typu stalowych elementów w miejscu docelowym zaangażowany został żuraw o maksymalnym udźwigu 450 ton – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Nowa przeprawa przez Wartę i Cybinę w Poznaniu. Powstają mosty Berdychowskie

Docelowo przeprawa przez poznańskie rzeki składać się będzie z dwóch konstrukcji o długości 165 i 117 metrów, analogicznych pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym. Przywieziony na plac budowy element jest początkiem łuku mostowego nad Kanałem Ulgi, ma kształt skrzynki o wymiarach  9,5 x 1,4 x 2,5 metra. W pierwszej kolejności został zamontowany i oparty na podporach tymczasowych, tzw. stolikach. Po wykonaniu zbrojenia, deskowania i zabetonowaniu dolnego bloku żelbetowego przyczółku, stalowy element zostanie przymocowany do podpory.

Docelowo konstrukcja mostu między Berdychowem a Ostrowem Tumskim osiągnie ciężar ok. 900 ton i składać się będzie z 69 sekcji elementów stalowych łuku i pomostu. Natomiast najdłuższy element sekcji tego mostu osiągnie 29 metrów i ważył będzie ok. 28 ton. Z kolei konstrukcja drugiego mostu, między Ostrowem Tumskim a Chwaliszewem, pochodzić będzie z wytwórni w Radomsku. Łączny ciężar tej przeprawy będzie jeszcze większy – 1600 ton i składać się będzie z 74 sekcji elementów stalowych łuku i pomostu. Najdłuższy element pojedynczej sekcji konstrukcji tego mostu będzie liczył wynosi 25 metrów, a jego ciężar osiągnie 32 tony. Największe elementy konstrukcyjne obiektów będą montowane na budowie sprzętem o maksymalnym udźwigu tysiąca ton.

Czy wysoki stan Warty w Poznaniu wstrzyma budowę mostów Berdychowskich?

Przed etapem montażu elementów konstrukcyjnych powstały fundamenty podpór obiektów. Powstała w trakcie tych prac najgłębsza sekcja ściany szczelinowej liczy 25 metrów długości.

Na placu budowy na bieżąco monitorowany jest obecny wysoki stan wody w Warcie. - Wykonawca kontynuuje prace w możliwym zakresie z wykorzystaniem dostępnej przestrzeni, jednakże przy dalszym utrzymaniu się takiego poziomu wody, prace tymczasowo będą mogły zostać wstrzymane ze względów bezpieczeństwa oraz ograniczonego dojazdu - tłumaczą w poznańskim magistracie.

Mosty Berdychowskie to inwestycja, która ma ułatwić komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. - Zadanie obejmuje nie tylko budowę przeprawy, ale też chodników, pochylni i schodów. W planach jest także przebudowa skrzyżowania ulic Berdychowo i prof. Jacka Rychlewskiego, które znajduje się przy Politechnice Poznańskiej. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego. Zostanie on zagospodarowany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki - podkreślają urzędnicy.

Poziom Warty w Poznaniu najwyższy od lat. Warta i Cybina zalewają pobliski teren. Zobaczcie zdjęcia!