przejazd kolejowy Gajowa

i

Autor: Wojciech Wójcikowski

TRANSPORT

Koniec z trąbieniem przed przejazdami kolejowymi! "Sygnał dźwiękowy będzie tylko tam gdzie jest niezbędny"

2025-04-22 15:02

Koniec z sygnałem "baczność" na polskich torach. Po zmianie przepisów maszyniści tylko w niektórych przypadkach będą musieli trąbić przed przejazdami.

Na wielu polskich trasach kolejowych będzie ciszej – przynajmniej jeśli chodzi o sygnały dźwiękowe. Maszyniści nie będą już musieli tak często używać sygnału Rp1, znanego pasażerom i mieszkańcom jako „baczność”. Zmiana dotyczy przejazdów z rogatkami i sygnalizacją dźwiękową.

- W myśl nowych przepisów obowiązek podawania sygnałów pozostaje w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają wspomnianych zabezpieczeń. Przykładowo na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa, która liczy około 470 km, liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistów zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.

tłumaczy Radosław Śledziński z PKP PLK w Poznaniu.

Nowelizacja przepisów obejmuje także inne aspekty – poprawi funkcjonowanie linii, bocznic oraz zwiększy elastyczność kolei w sytuacjach awaryjnych. To także dobra wiadomość dla przewoźników, którzy zyskają bardziej przejrzyste zasady działania.

Nowe przepisy rozporządzenia wejdą w życie 14 dni od jego publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisu o nowych tablicach hamowania, które pojawią się 14 grudnia bieżącego roku, a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów.