W poniedziałek wykonawca inwestycji przejmie plac budowy i rozpocznie na nim niezbędne prace pomiarowe i przygotowawcze. Ruch tramwajowy i samochodowy na odcinkach przeznaczonych do przebudowy zostanie w tym czasie utrzymany, jednak ul. Św. Marcin oraz Al. Marcinkowskiego od ul. Podgórnej do pl. Wolności zostaną zawężone. Od tego dnia w rejonie placu budowy będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się. Osoby, które do tej pory pozostawiały swoje samochody na ul. Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego oraz ul. Podgórnej, prosimy o zwracanie uwagi na bieżące oznakowanie i przeparkowanie aut w inne miejsca. Zmieni się również nieznacznie lokalizacja przejścia dla pieszych przez ul. Św. Marcin, w rejonie skrzyżowania z ul. Piekary.
Zasadnicze roboty budowlane, związane z realizacją kolejnego etapu Programu Centrum, będą mogły rozpocząć się po zakończeniu przesadzania zieleni na Al. Marcinkowskiego, instalacji tymczasowego toru oraz sieci trakcyjnej na pl. Wiosny Ludów, a także wykonaniu przejazdów technicznych potwierdzających możliwość ich użytkowania.
Na drugą dekadę kwietnia planowane jest zamknięcie ruchu na placu budowy. O szczegółach tymczasowej organizacji ruchu, która będzie obowiązywała w czasie prowadzenia robót, będziemy informowali z odpowiednim wyprzedzeniem. Docelowo na placu budowy zachowane mają być jedynie dojścia do posesji oraz możliwość wjazdu na wewnętrzne parkingi dla mieszkańców kamienic. Utrzymana zostanie "droga życia" i możliwość przejazdu samochodów uprzywilejowanych, a także - w określonych godzinach - dostaw do lokali użytkowych i sklepów.
Według harmonogramu zaplanowane prace mają zakończyć się w trzecim kwartale 2022 roku. W ich efekcie pomiędzy ul. Ratajczaka i Podgórną zostanie wprowadzona strefa zamieszkania, czyli przestrzeń publiczna łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/h. Poprzez rozbudowę sieci monitoringu wizyjnego zwiększy się również bezpieczeństwo.
W ramach inwestycji poszerzone zostaną chodniki, przebudowana jezdnia, wymienione i przesunięte zostanie torowisko tramwajowe, wyznaczony zostanie ciąg przeznaczony dla ruchu rowerowego, infrastruktura podziemna ulegnie modernizacji i wymianie, pojawi się nowe oświetlenie i zieleń.
Przebudowany fragment ul. Św. Marcin będzie miał jednokierunkową jezdnię, jedno torowisko tramwajowe (drugie, dziś nieczynne, zostanie zlikwidowane) i szerokie chodniki. Nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego będzie nawiązywała wzorem do odnowionego wcześniej odcinka ulicy, ale zostanie wykonana z kostki kamiennej z granitu strzelińskiego. Na południowym odcinku chodnika, od ul. Piekary do kościoła pod wezwaniem św. Marcina, będzie nawiązywała do układu nawierzchni przed kościołem. Wykonana zostanie z kostki bazaltowej i płyt granitowych.
Nawierzchnię jezdni torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do Podgórnej pokryje - podobnie jak na przebudowywanym odcinku ul. Św. Marcin - granit strzeliński. Nowy tor tramwajowy pomiędzy ul. Św. Marcin a pl. Wolności przebiegał będzie w linii prostej.
Odbudowane zostaną też schody przy kościele pod wezwaniem św. Marcina, obok którego powstanie aluminiowy pylon z przeszkloną gablotą., W niej umieszczona zostanie makieta kościoła wraz z historyczną wieżą, zrekonstruowaną na podstawie materiałów archiwalnych. Zwieńczenie pylonu stanowić ma reflektor, rzucający po zmroku w górę słup światła.
Naprzeciwko kościoła, u zbiegu ul. Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego, na słupie oświetleniowo-trakcyjnym zaplanowano montaż projektora mappingu świetlnego. Będzie wyświetlał rysunek rzutu historycznej wieży kościelnej na posadzkę i schody przed kościołem.