pociąg

i

Autor: PKP Intercity / materiały prasowe

Wydarzenia

Nowej linii kolejowej łączącej dwa ważne miasta na razie nie będzie

2025-02-18 9:49

PKP Polskie Linie Kolejowe i władze województwa wielkopolskiego zdecydowały w poniedziałek o wstrzymaniu dalszych prac przy projekcie budowy nowej linii łączącej Konin i Turek. Powodem takiej decyzji miały być problemy ze sfinansowaniem inwestycji oraz protesty społeczne.

Nowej linii kolejowej nie będzie. Koszty zbyt wysokie?

W komunikacie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego (UMWW) podano, że obie strony podjęły wspólne stanowisko o wstrzymaniu dalszej realizacji projektu budowy nowej trasy kolejowej.

- Główną przyczyną, która miała wpływ na tę decyzję, był brak możliwości sfinansowania inwestycji przez zainteresowane strony. Strona samorządowa, jak również realizator programu, musiałaby zapewnić znacząco zwiększone środki w realizację inwestycji. Wzięto też pod uwagę to, że realizacja projektu w wybranym wariancie spotkała się z negatywnym stanowiskiem części samorządów z tego terenu, a także z protestami społecznymi - podano w komunikacie.

W poniedziałek, w tej sprawie zainteresowane strony, w tym przedstawiciele PKP PLK i samorządów z regionu, spotkały się w Poznaniu.

Będzie inna forma transportu w tym regionie Wielkopolski?

Cytowany w komunikacie, odpowiedzialny za transport wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak zaznaczył, że samorząd regionu "nieustannie zabiega o rozwój sieci kolejowej, a także kolejowego transportu zbiorowego".

- Jednak budowa linii kolejowej Konin – Turek, po dokonaniu kolejnych analiz, okazała się nieracjonalna pod kątem niezbędnych nakładów finansowych. Rząd kosztów okazał się niewspółmierny do potencjalnych korzyści, a biorąc pod uwagę dodatkowo protesty społeczne, doszliśmy do wniosku, że należy rozważyć inne rozwiązania dotyczące transportu publicznego na tym terenie - podkreślił samorządowiec.

W komunikacie UMWW przypomniano, że w 2020 r. w ramach naboru do Programu Kolej Plus samorząd województwa zgłosił łącznie pięć projektów. Budowa trasy Turek-Konin miała ograniczyć wykluczenie komunikacyjne w tej części regionu i usprawnić transport z Turku przez Konin do Poznania.

Ile miała pochłonąć cała inwestycja?

Początkowo koszt inwestycji oszacowano na około 660 mln zł. Według założeń, nowa linia miała zostać zelektryfikowana, a szacunkowy czas przejazdu pomiędzy Turkiem a Poznaniem określono na około 130 minut. W ramach rekomendowanego wariantu, trasa miała przebiegać m.in. przez Tuliszków.

- W ramach dokumentacji projektowej opracowana została koncepcja programowo-przestrzenna, która uszczegółowiła rozwiązania techniczne na podstawie przeprowadzonych uzgodnień z zarządcami cieków, dróg, wykonanych badań geotechnicznych gruntu oraz oddziaływania na środowisko. Przeprowadzone analizy wskazywały na znaczący wzrost kosztów takiej inwestycji z 660 mln złotych pierwotnie planowanych do ponad 1,1 mld zł - podkreślono w informacji.

W ramach pozostałych wielkopolskich projektów programu Kolej Plus, PKP PLK wspólnie z samorządami mają przywrócić ruch m.in. na nieczynnych liniach kolejowych łączących Międzychód i Szamotuły czy Czarnków, Rogoźno i Wągrowiec.

Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!