Nowe tramwaj Poznań

i

Autor: MPK Poznań

Transport

Poznań nie będzie już miał wysokich podłóg w tramwajach. Zobacz najnowszy pojazd, który wyruszył na torowiska

2025-03-25 9:02

Jeszcze niedawno informowaliśmy Was o 30-letnich tramwajach z Niemiec, więc teraz czas na kilka nowości! W poniedziałek 24 marca na poznańskie torowiska wyjechał Moderus Gamma LF 04 AC BD. Inny wygląd, niska podłoga i wiele innowacyjnych rozwiązań. To pierwszy z 30 zamówionych przez MPK Poznań dwukierunkowych tramwajów.

Przypomnijmy, że na początku 2025 roku mieszkańcy Poznania dowiedzieli się, że miasto kupiło stare tramwaje z Niemiec, a pierwszy z zamówionych pojazdów z Bonn dotarł do stolicy Wielkopolski w styczniu br. MPK Poznań przekazało, że planowany jest zakup do 24 tramwajów z 30-letnią historią. Ta informacja poruszyła mieszkańców, a pojazdy z zachodu, stały się obiektem wielu żartów. Jednocześnie informowano, że Poznań zakupił także nowe tramwaje. 

Nowy tramwaj w Poznaniu

MPK Poznań zamówiło łącznie 30 tramwajów Moderus Gamma LF 04 AC BD. Umowa między przewoźnikiem a firmą Modertrans Poznań została zawarta w 2023 roku. Dotyczyła zakupu 10 pojazdów z opcją rozszerzenia tego zamówienia o kolejne 20 sztuk. - MPK Poznań skorzystało z tej możliwości. Dzięki odblokowaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) spółka otrzyma dofinansowanie w naborze „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)” organizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych - podano w komunikacie. 

Pierwszy z dostarczonych przez Modertrans Poznań wagonów wyruszył w poniedziałek 24 marca i zabrał na pokład pasażerów linii 2. W zajezdni na Franowie kolejne są w fazie odbiorów.

Co wyróżnia nowe tramwaje Moderus Gamma?

Poznański przewoźnik informuje:

  • Gamma LF 04 jest w 100 proc. niskopodłogowa, trójczłonowa i dwukierunkowa.
  • Pojazd długości prawie 32 metrów może pomieścić łącznie 240 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących.
  • Przedział pasażerski jest klimatyzowany, przestronny, z ergonomicznym układem siedzeń i poręczy.
  • Tramwaj posiada dwie kabiny motorniczego oraz drzwi po obu stronach – łącznie jest ich 12.
  • Pojazd został wyposażony aż w 4 rampy, umożliwiające łatwe wejście osobom na wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi.

- Uwagę zwraca nowy projekt ściany czołowej tramwaju. Duże przeszklenia w kabinie motorniczego – poza walorem estetycznym – zwiększają jego pole widzenia i poprawiają bezpieczeństwo. Zainstalowane w tramwaju systemy, urządzenia i komponenty to nowoczesne, a zarazem sprawdzone rozwiązania - podano.

Koniec pewnej ery w Poznaniu

Gdy nadchodzi nowe... starsze idzie na zasłużoną emeryturę. Dlatego wraz z dostawami nowych Moderusów Gamma z ruchu wycofywane będą najstarsze, wyeksploatowane i wysokopodłogowe wagony. Jak zaznacza poznański przewoźnik, zgodnie z założeniami, po zakończeniu dostaw, czyli najpóźniej w połowie 2026 roku, na poznańskie torowiska nie będą wyjeżdżały już tramwaje w pełni wysokopodłogowe. Jednocześnie MPK Poznań przygotowuje się do ogłoszenia – dzięki pieniądzom z programu FEnIKS – kolejnego przetargu na zakup nowych, tym razem jednokierunkowych tramwajów.

Tak będzie wyglądać nowa trasa tramwajowa w Poznaniu: