MPK Poznań

i

Autor: MPK Poznań

Komunikacja miejska

Są koncepcje na stworzenie kolejnych linii tramwajowych. Które będą priorytetem?

2024-09-24 10:22

Mieszkańcy Poznania od dawna marzą o tym, aby sieć połączeń tramwajowych była jeszcze bardziej rozbudowana. Zarząd Transportu Miejskiego ma przygotowane koncepcję na rozbudowę. Jednak która z nich najszybciej doczeka się realizacji?

Koncepcje tramwajowe - te trasy są planowane na przyszłość

Zarządu Transportu Miejskiego zaprezentował koncepcję projektowerozwoju tras tramwajowych. Koncepcje mają różny stopień ukonkretnienia i priorytetów, a uzależnione są w największym stopniu od możliwości finansowych.

Dla trasy tramwajowej na Naramowice, oprócz drugiego etapu w ulicę Szelągowską do ul. Garbary, przewidziano trzeci etap od ul. Błażeja do ul. Umultowo oraz czwarty od wysokości ul. Łużyckiej przez ul. Sielawy do ul. Bielicowej (w dalszym horyzoncie czasowym być może docelowo do ul. Rubież).

Koncepcja tramwaju na os. Kopernika zakłada poprowadzenie trasy od tego osiedla do ul. Arciszewskeigo. Być może realizowana będzie etapami - do ul. Ściegiennego, następnie od tej ulicy.

Kolejna koncepcja zakłada poprowadzenie trasy tramwajowej od stacji Dębiec PKM do klinu dębieckiego. Problemem może okazać się przejście przez węzeł kolejowy i związane z tym koszty. Obecna na posiedzeniu radna Osiedla Zielony Dębiec mówiła o protestach mieszkańców w związku z tą propozycją. Chodzi o potencjalne wycięcie około stu drzew, a także o ochronę gatunków ptaków. Przewodniczący Komisji Tomasz Wierzbicki podziękował za tę uwagę. Podkreślił, że tramwaj w tym obszarze jest dobrym rozwiązaniem, ale trzeba brać pod uwagę głosy społeczne.

Kolejne ważne trasy mają także powstać!

Inną ważną koncepcją rozwoju sieci tramwajowej jest trasa Poznań Wschód z pętli Zawady, przez ulice Zawady i Główna do stacji kolejowej Poznań-Wschód. Następne z rozważanych koncepcji to trasa na Marcelin oraz przedłużenie trasy od Junikowa do Plewisk (tu koszt może wiązać się także z koniecznością wykupu gruntów).

W materiałach ZTM znajduje się również koncepcja przedłużenia tramwaju od pętli na Ogrodach w kierunku za ulice Polską, a nawet do ul. Skalskiego. Analizowana jest również trasa na Podolany w kierunku ul. Lutyckiej, co jest o tyle ważne, że stanowiła by dojazd do dużych szpitali wojewódzkich.

Wspomnieć należy jeszcze o kontynuacji budowy linii tramwajowej w ulicy Ratajczak. Jest to obok drugiego etapu trasy Naramowickiej, najbardziej zaawansowana obecnie koncepcja.

Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres online@grupazpr.pl. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!

W MPK Poznań możesz zobaczyć historyczne pojazdy z… siedzisk