Spór o wiaty przystankowe. Radny mówi o stratach, MTP odpowiada: inwestycja nadal się opłaca

2025-12-08 14:36

Międzynarodowe Targi Poznańskie mogły stracić ponad milion złotych. Chodzi o wiaty przystankowe, na których według radnego PiS MTP zarobiło o milion złotych mniej niż było to możliwe.

Przystanek Poznań

i

Autor: MPK Poznań/ Materiały prasowe Przystanek Poznań

Czy Międzynarodowe Targi Poznańskie straciły miliony na wiatach przystankowych? Taki wniosek płynie z kontroli przeprowadzonej przez radnego PiS Zbigniewa Czerwińskiego. Chodzi o projekt, który od 2018 roku realizuje Międzynarodowe Targi Poznańskie - spółka odpowiada za wymianę i utrzymanie wiat oraz zarządza reklamami umieszczonymi na przystankach.

Według radnego inwestycja o wartości około 32 milionów złotych ma przynieść w ciągu dekady niespełna 9 milionów zysku. Jego zdaniem to wynik znacznie gorszy niż potencjalny zarobek z bezpiecznych instrumentów finansowych, takich jak obligacje skarbowe. W ocenie Czerwińskiego różnica może oznaczać nawet ponad milion złotych straty.

Gdyby targi w ciągu tych lat inwestowały te pieniądze w bony skarbowe, to już prawdopodobnie bylibyśmy około tej kwoty, a do roku 2028 na pewno zarobiliśmy powyżej 10 milionów złotych, a jest to radykalnie prostsze zadanie niż zarządzanie 1000 wiattłumaczy radny PiS Zbigniew Czerwiński.

Według Międzynarodowych Targów Poznańskich decyzja o inwestycji zapadała w zupełnie innych realiach gospodarczych:

- Gdy w 2019 roku spółka podejmowała decyzję o inwestycji w wiaty przystankowe, brała pod uwagę dostępne wtedy dane i prognozy makroekonomiczne. Żadna z nich nie przewidywała wtedy zdarzeń, które nastąpią w kolejnych latach i które całkowicie zdestabilizowały rynek takich jak pandemia czy wojna w Ukrainie. - tłumaczy Karolina Nawrot z MTP. - Środki, które byłyby zamrożone w papierach dłużnych to pieniądze, których grupa MTP nie mogła aby wykorzystać. Lokując je w obligacje skarbowe, zamieniłyby się w kapitał pasywny, zamiast w kapitał rozwojowy. A tymczasem instytucja taka jak spółka miejska, którą jest grupa MTP, ma też inne cele.

Spółka nie zgadza się też z porównywaniem inwestycji w wiaty do lokowania środków w obligacjach. W jej ocenie reklamy na przystankach generują stałe przychody, ograniczają koszty promocji własnych wydarzeń i wspierają sprzedaż.

MTP przypominają również, że efekt inwestycji to nie tylko wynik finansowy, ale też poprawa jakości przestrzeni miejskiej. Od 2019 roku postawiono 533 nowe wiaty, a 202 kolejne zmodernizowano lub przeniesiono w nowe lokalizacje.