Stacja paliw

i

Autor: freepik.com Ile zapłacimy za paliwo na Wszystkich Świętych 2024?

Motoryzacja

Te stacje paliw w Wielkopolsce omijaj szerokim łukiem! Wyniki kontroli pokazały całą prawdę

2024-11-14 12:06

Paliwa na których stacjach benzynowych najlepiej nie kupować? Inspekcja Handlowa opublikowała wyniki z kontroli przeprowadzonych na stacjach sieciowych i niewielkich stacji prywatnych. Okazuje się, że nie na wszystkich wielkopolskich stacjach paliwo spełniało założone normy. O szczegółach piszemy poniżej.

Inspekcja Handlowa opublikowała najnowsze wyniki z kontroli stacji paliw, dotyczących jakości paliwa za okres od stycznia do sierpnia 2024 roku. Wśród kontrolowanych były stacje działające pod logiem dużych koncernów, jak Shell, BP, Orlen, AMC, Mol czy Moya, ale także małe prywatne stacje, czy lokalne sieciówki. Łącznie przeprowadzono prawie 1200 kontroli. Jakie są rezultaty?

Które stacje paliw sprzedają paliwo nieprawidłowej jakości?

Inspekcja Handlowa przez cały rok sprawdza, czy paliwa dostępne na polskim rynku spełniają wymagania. Kontrolom podlegają producenci paliw, hurtownicy, magazynujący oraz prowadzący stacje paliw przedsiębiorcy. - W czasie pierwszej kontroli jakości paliw w 2003 r. aż 30 proc. badanych próbek nie spełniało wymogów. Poprzez podejmowane działania udało się z rynku usunąć wiele nieprawidłowości. Od kilku lat odsetek nieprawidłowości oscyluje poniżej 4 procent. I choć liczba wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości w 2023 roku wzrosła w stosunku do roku 2022, to poprawiła się jakość gazu skroplonego LPG – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe — mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W Wielkopolsce badano stacje zarówno w dużych miastach, średnich i małych miasteczkach oraz na wsiach. Jak prezentują się wyniki dla wielkopolskich stacji? Trzy stacje znalazły się na liście tych, których paliwo nie spełniło norm.

  • PRZEDSIĘBIORSTWO USŁUGOWO HANDLOWE WIKTORIA MORAWIEC ALEKSANDRA MORAWIEC DAWID MORAWIEC SPÓŁKA JAWNA DORUCHÓW, Powstańców Wielkopolskich 1 - Na stacji paliw w Doruchowie 23 kwietnia próbka ON nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr stabilność oksydacyjna, którego wynik badnia wyniósł 7,9h przy wymaganiach uwzględniających tolerancję min. 17,5h. Również 9 maja 2024 badana próbka ON nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr stabilność oksydacyjna, którego wynik badnia wyniósł 10,3h przy wymaganiach uwzględniających tolerancję min. 17,5h.
  • "PIEPRZYK FAMILY" SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, PLESZEW, Wyspiańskiego 4A - Na stacji paliw w Pleszewie 23 stycznia 2024 próbka ON nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na parametr stabilność oksydacyjna, którego wynik badnia wyniósł 8,8 h przy wymaganiach uwzględniających tolerancję min. 17,6h. 
  • WATIS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ, TUREK, Konińska 1 - Na stacji paliw w Turku 13 lutego 2024 próbka ON nie spełnia wymagań określonych w rozporządzeniu z uwagi na zaniżony parametr temperatura zapłonu, którego wynik badnia wyniósł 50,0 oC przy wymaganiach uwzględniających tolerancję > 52,7 oC.

Jakie parametry paliwa są badane w czasie kontroli?

Eksperci w laboratorium weryfikują zgodność badanych próbek z normami określonymi w Ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz Rozporządzeniu Ministra Gospodarki ws. wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Przepisy określają parametry wpływające na zanieczyszczenie środowiska oraz prawidłowe funkcjonowanie pojazdów, także w różnych porach roku.

Nieprawidłowości wykryte w oleju napędowym dotyczyły następujących parametrów:

  • stabilność oksydacyjna – określa odporność ON na starzenie; niska objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania, co może prowadzić np. do zatykania filtrów paliwa czy zanieczyszczania zaworów wtryskowych,
  • temperatura zapłonu – zbyt niska może stwarzać ryzyko wybuchu oparów oleju podczas nalewania z dystrybutora,
  • zawartość wody – stwierdziliśmy niezgodność pod tym względem w przypadku 2 próbek; obecność wody w paliwie wynika najczęściej z nieszczelności zbiornika, a może prowadzić do korozji układu paliwowego.

Nieprawidłowości wykryte w benzynie dotyczyły:

  • prężność par – parametr ma różną wartość dla paliwa letniego i zimowego; od jego wysokości zależy łatwość uruchomienia silnika w temperaturze niskiej, w wysokiej zaś – skłonność do tworzenia się korków parowych,
  • motorową liczbę oktanową – zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierównomierną pracę silnika oraz większe zużycie paliwa,
  • indeks lotności – wpływa m.in. na łatwość rozruchu silnika.

Najniebezpieczniejsze drogi w Wielkopolsce. Tutaj jest najwięcej wypadków!