Wojenny wagon z Krakowa wyjeżdża na poznańskie tory

i

Autor: MPK Poznań

LINIE TURYSTYCZNE

Na świecie zostało ich niewiele. Wojenny wagon z Krakowa wyjeżdża na poznańskie tory. Już dziś jego premiera

2023-05-20 13:23

Tego jeszcze na poznańskich liniach turystycznych nie było! Po stolicy Wielkopolski będzie kursował skład unikalnych wagonów KSW. Pamiętają II wojnę światową! Do wagonu silnikowego, który udało się przywrócić do ruchu w ubiegłym roku, dołączy wagon doczepny. Czynnych okazów na całym świecie jest kilkanaście. Premierowy wyjazd już dziś.

MPK Poznań. Historyczny skład na poznańskich liniach turystycznych

Dzięki współpracy MPK Poznań i MPK S.A. w Krakowie w sezonie 2023 po Poznaniu będzie kursował skład unikalnych wagonów KSW. - Spółki zdecydowały wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. W ubiegłym roku po Krakowie kursował poznański 102N, czyli „kanciak”, natomiast do Poznania przyjechał 4N1. W tym roku do Krakowa pojechał „sanocki” wagon ND, a my będziemy mogli wozić pasażerów wagonem doczepnym KSW. Premierowy kurs odbędzie się na linii 0 w Noc Muzeów, w trakcie której przypominamy o obchodzonym w tym roku 125-leciu tramwajów elektrycznych w Poznaniu – tłumaczy Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Wojenny wagon KSW na poznańskich torach

Skrót KSW oznacza Kriegs-Straßenbahn-Wagen, czyli „wojenny wagon tramwajowy”. W czasie II wojny światowej wagony silnikowe KSW były produkowane w fabryce Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu (stąd poznańskie oznaczenie H), a doczepne – w zakładzie Uerdingen w Krefeld.

W ubiegłym roku do kolekcji taboru historycznego MPK Poznań dołączył dwukierunkowy tramwaj KSW Heidelberg. Wagon trafił do Poznania w 1944 roku. Początkowo, z powodu braku części wyposażenia elektrycznego, eksploatowany był jako doczepny, natomiast do samodzielnego ruchu – jako wagon silnikowy – został skierowany w roku 1950. W latach 60. przeszedł remont połączony z przebudową na jednokierunkowy i w takim stanie kursował do roku 1972. Wtedy został wycofany z ruchu liniowego i przekształcony w wagon gospodarczy. Na początku lat 90. XX wieku całkowicie zakończono jego eksploatację. Dzięki staraniom Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych oraz wspieraniu tej inicjatywy przez ówczesną dyrekcję MPK Poznań ten unikatowy wagon uniknął kasacji, a w ubiegłym roku udało się przywrócić mu dawny blask i przywrócić do ruchu.

Historyczny wagon będzie kursował z wagonem doczepnym z Krakowa

W tym sezonie wagon H z numerem 158 będzie kursował po Poznaniu z wagonem doczepnym, będącym własnością MPK S.A. w Krakowie. Pojazd wyprodukowany został dla austriackiego miasta Graz, gdzie nosił numer 126. Po zakończeniu eksploatacji trafił do muzeum tramwajowego w miejscowości Mariazell, które zdecydowało się zaoferować go krakowskiemu przewoźnikowi. Do Krakowa wagon trafił w 2017 roku. Podczas renowacji przeprowadzonej przez pracowników Stacji Obsługi i Remontów MPK S.A. w Krakowie pomalowano go w barwy Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego z Gdańska. Jednocześnie doczepie KSW pozostawiono dotychczasowy numer 126 pochodzący z Grazu. W swój pierwszy kurs na Krakowskiej Linii Muzealnej wyruszył w połowie 2019 roku, w tym roku będzie gościł w stolicy Wielkopolski.

KSW. Czynnych tramwajów tylko kilkanaście na świecie

To nie lada gratka dla poznaniaków i Wielkopolan. – Spośród wyprodukowanych w czasie II wojny światowej tramwajów do dziś zachowało się zaledwie kilkanaście czynnych pojazdów KSW, stanowiąc cenne okazy zbiorów muzealnych – mówi Mariusz Szałkowski, wiceprezes zarządu MPK S.A. w Krakowie. – Dzięki współpracy przewoźników w tym sezonie linii turystycznych w Poznaniu będzie można zobaczyć, a nawet wybrać się na przejażdżkę unikalnym składem wagonów KSW - zachęca.

Jak dobrze pamiętasz słodycze z czasów PRL? QUIZ

Pytanie 1 z 10
Jak nazywał się ulubiony napój dzieci, który kupowało się w szklanych butelkach?