ZTM Poznań

i

Autor: ZTM Poznań

Remonty

Wakacje pod znakiem utrudnień w komunikacji miejskiej. ZTM przedstawił plan remontów na 2025 rok

2025-03-20 11:56

Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił plan remontowy na 2025 rok. Prace mają objąć Sołacz, centrum, Wildę i Dębiec. Na odnowę infrastruktury publicznego transportu zbiorowego zaplanowano ponad 25 milionów złotych. Pierwsze roboty już wystartowały. Obecnie trwa remont torowiska na al. Wielkopolskiej. Szczególne utrudnienia czekają mieszkańców w wakacje. W trakcie, których zaplanowano większość działań.

Miasto przeznaczy duże środki na naprawy torowisk

Planowane remonty mają podnieść jakość infrastruktury torowo-sieciowej, poprawić bezpieczeństwo, komfort jazdy pasażerów, ale także prędkość przejazdów i niezawodność komunikacji. ZTM podkreśla, że komunikacja miejska będąca alternatywą dla samochodów musi być szybka i sprawna, ale przede wszystkim bezpieczna.

Rok 2025 jest kolejnym, w którym Miasto Poznań przeznaczy duże środki finansowe na naprawy torowisk. W tym roku będzie to ponad 25 mln zł. Przez ostatnie dziesięć lat na poprawę infrastruktury torowo-sieciowej wydaliśmy ponad 250 milionów zł. To kwota tylko na remonty, nieuwzględniająca nowych inwestycji. Razem z nimi przeznaczyliśmy już ponad 1,5 miliarda złotych. Większość zaplanowanych w tym roku prac jest ściśle skoordynowana z dużymi remontami podnoszącymi standard transportu, głównie przebudową mostu Chrobrego, czy budową nowej trasy wzdłuż ul. Ratajczaka. Nie możemy pozwolić, by w czasie tych ważnych inwestycji doszło do poważnej awarii, uniemożliwiającej kursowanie tramwajów – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Poznań Radio ESKA Google News

ZTM przygotował plan remontów

Stworzony przez Zarząd Transportu Miejskiego plan został opracowany w taki sposób, aby prace były jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i pasażerów transportu publicznego.

MPK Poznań, jako przewoźnik na co dzień korzystający z infrastruktury torowo-sieciowej, doskonale wie, że dbałość o dobry stan torowisk oznacza większe bezpieczeństwo i komfort podróży, ale też mniejsze ryzyko usterek, co sprawia, że komunikacja miejska jest bardziej niezawodna. Dlatego na bieżąco współpracujemy z Zarządem Transportu Miejskiego, ustalając zakres prac najpilniejszych do zrealizowania. Jednocześnie przygotowujemy plany remontów w taki sposób, aby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców i mieszkanek – mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.

Pierwsze planowane prace są już na finiszu. Blisko otwarcia jest trasa piątkowska

Niedługo będzie można zobaczyć pierwsze efekty prowadzonych prac. Na finiszu są działania na tzw. trasie piątkowskiej. Dodatkowo przy alei Wielkopolskiej remontowany jest przejazd przez Aleje Solidarności. Pomiędzy ulicami Pułaskiego a Nad Wierzbakiem, wymieniane są szyny i podkłady. Ważnym aspektem w wyborze terminu była aleja kasztanowców, znajdująca się blisko torowiska: mając na uwadze ochronę drzew, główne prace zaplanowano przed okresem wegetacyjnym, a na fragmencie trasy zastosowano specjalne stalowe podkłady pozwalające na uniknięcie ingerencji w system korzeniowy. Odnowione zostaną także przystanki Klin. Wygodniej i bezpieczniej będzie również na przejeździe tramwajowym przez ul. Nad Wierzbakiem, gdzie wymieniona będzie nawierzchnia wraz z płytą podtorową. Trasa na tym odcinku zyska także nową sieć trakcyjną, której znaczna część była projektowana i budowana w latach 70. XX wieku. W ramach tych prac wymienione zostaną 4 słupy trakcyjne.

Na Al. Solidarności trwa wymiana torów oraz nawierzchni drogi. W tym samym czasie naprawy torowiska wykonywane są na pętli Piątkowska. Trasa piątkowska ma zostać udostępniona do ruchu tramwajowego w pierwszej połowie kwietnia.

Mieszkańcy muszą przygotować się na letnie utrudnienia. Większość remontów zaplanowano w okresie wakacyjnym

Największe natężenie remontów nastąpi w wakacje. Prace będą prowadzone w wielu rejonach miasta. ZTM podkreśla, że taki wybór jest podyktowany dbałością o stan tras tramwajowych, ale także koniecznością zabezpieczenia miejsc, które będą miały kluczowe znaczenie podczas dużych remontów niezwiązanych bezpośrednio z komunikacją miejską. Z powyższych powodów zdecydowano się na dwie duże naprawy. Planowanego do remontu w maju węzła AWF – niezwykle istotnego dla przejazdu przez most Królowej Jadwigi oraz fragmentu trasy kórnickiej, od mostu św. Rocha do Piotrowa. Istotne działania będą też prowadzone na ulicy Górna Wilda. W czerwcu ma tam nastąpić punktowa naprawa torowiska. Długi czerwcowy weekend po święcie Bożego Ciała (19-22 czerwca) ma dodatkowo zostać wykorzystany na naprawę nawierzchni na przejeździe drogowym, na skrzyżowaniu ulic Hetmańskiej i Rolnej.

W lipcu ekipa remontowa ruszy na ulicę Kórnicką. Remont będzie prowadzony od mostu św. Rocha do ulicy Piotrowo. Niezbędne prace dotyczą dylatacji przy moście, a także torowiska od przystanków Politechnika do mostu św. Rocha. W pierwszym miesiącu wakacji wymieniona zostanie też północna część torowiska na węźle Głogowska-Hetmańska. Sierpień będzie czasem dużych remontów. Na węźle Bałtyku (na skrzyżowaniu ulic Roosevelta i Bukowskiej). Ma tam nastąpić naprawa rozjazdów i wymiana torowiska na łukach oraz węźle Traugutta (na skrzyżowaniu ulicy Hetmańskiej i 28 Czerwca 1956 r.). W wyniku prowadzonych prac nałożona ma zostać nawierzchnia torowa i drogowa na przejeździe. Działania na placu Wielkopolskim są traktowane jako osobny remont. ZTM podkreśla, że to raczej przygotowanie węzła do obsługi tramwajów przed rozpoczęciem przebudowy mostu Chrobrego. Pełną rozpiskę remontów znajdziecie pod linkiem.

Zależy nam na tym, aby minimalizować ewentualne niedogodności dla mieszkańców, dlatego plan prac zawsze jest tak przygotowany, żeby uciążliwości były jak najmniejsze. Roboty wiążące się z największymi zmianami w komunikacji są przewidziane na lato. W wakacje od lat jest mniejsze natężenie ruchu w mieście. Terminy poszczególnych prac mogą jeszcze ulegać pewnym przesunięciom, niemniej o zmianach w transporcie wynikających z kolejnych remontów będziemy na bieżąco informować z odpowiednim wyprzedzeniem - wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Historyczne tramwaje wyjechały na ulice Poznania dla WOŚP. Zobacz zdjęcia!