Tramwaj na Naramowice

i

Autor: Poznan.pl

Komunikacja miejska

Co dalej z tramwajem na Naramowice? Kiedy kontynuacja projektu?

2024-06-27 11:09

Radni miasta Poznania wskazują, że w związku z podjętą decyzją o rezygnacji z formuły "zaprojektuj i wybuduj" II etapu tramwaju do Naramowic realizacja tej inwestycji znacząco się odwleka się w czasie. Czy faktycznie dalsza część projektu będzie realizowana znacznie później?

Co dalej z tramwajem na Naramowice? Radni pytają

Radni Polska 2050 podkreślają, że obecnie we wschodnich Naramowicach realizowanych jest wiele inwestycji deweloperskich. W najbliższym możena spodziewać się kolejnego wzrostu liczby mieszkańców w tej części miasta. Oznacza to, że realizacja IV etapu jest niezbędna, aby nie doszło do paraliżu komunikacyjnego na tym obszarze.

Z kolei za wydłużeniem trasy w stronę Umultowa przemawiają takie argumenty, jak to, że prace nie będą wiązać się z koniecznością zawieszenia ruchu na obecnej linii tramwajowej, ani ze znaczącymi ograniczeniami ruchu samochodowego. Najbardziej skomplikowana część III etapu tramwaju do Naramowice posiada już Program Funkcjonalno-Użytkowy, który pozwala na kolejne etapy uzyskiwania pozwoleń i na rozpoczęcie prac projektowych.

Radni zwracają się z prośbą o przeanalizowanie, czy w związku z tym, iż II etap tramwaju do Naramowic zostanie zrealizowany dopiero po 2030 roku, jest możliwe zrealizowanie wcześniej etapu III lub IV z innych środków, niż pogram FEnIKS?

Czy tramwaj powstanie? Włodarze odpowiadają

W odpowiedzi na pytania, zastępca prezydenta Poznania, Mariusz Wiśniewski, poinformował, że kwestia etapu III, tj. wydłużenia trasy tramwajowej od przystanku Błażeja w kierunku Umultowa, na zlecenie ZTM został opracowany program funkcjonalno-użytkowy dla realizacji zintegrowanego węzła przesiadkowego "Poznań Naramowice". Jego zakres obejmował przebieg nowej trasy torowo-drogowej w ciągu wyznaczonego w Studium  korytarza transportowego (tzw. ul. Nowa Naramowicka) do rejonu ul. Cytrynowej, wraz z komplementarnym układem komunikacyjnym oraz infrastrukturą towarzyszącą obejmującą m.in. nowy wiadukt tramwajowy i drogowy nad linią kolejową nr 395 (obwodnica towarowa Poznania). Zadanie nie obejmowało pozostałego odcinka tej trasy od ul. Cytrynowej do projektowanej pętli tramwajowo-autobusowej na Umultowie. Koncepcja dla tego fragmentu jest w trakcie opracowywania.

W zakresie etapu IV, czyli budowy trasy tramwajowej od Łużyckiej do Rubieży, w 2023 r. na zlecenie ZTM została opracowana koncepcja techniczna połączenia etapu pierwszego trasy tramwajowej na Naramowice z planowanym etapem czwartym. Obejmuje ona jednak wyłącznie odcinek od al. Praw Kobiet do ul. Bielicowej (m.in. przez ul. Łużycką i ul. Sielawy).

Realizacja przedmiotowych zadań jest uzależniona od kwestii budżetowych miasta oraz ewentualnego pozyskania zewnętrznego źródła finansowania. Obecnie nie ma możliwości realizacji etapu III lub IV z innych środków niż FEnIKS. W momencie pojawienia się opcji dofinansowania inwestycji z innych instrumentów finansowych, Miasto z pewnością przeanalizuje taką możliwość.

W MPK Poznań możesz zobaczyć historyczne pojazdy z… siedzisk