Mikrohub przeładunkowy stanął przy ul. Pułaskiego w Poznaniu w ramach pilotażowego projektu GRETA, który potrwa do wiosny. Realizuje go Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny we współpracy z sześcioma państwami unijnymi. Celem jest przetestowanie ekologicznych rozwiązań w zakresie transportu towarów w miastach.
Nieduża konstrukcja została wykonana z materiałów pozyskanych z recyklingu i jest zasilana za pomocą fotowoltaiki. W środku stacjonują cztery elektryczne rowery cargo.
Przesyłki z centrum logistycznego do mikrohubu są przywożone samochodami dostawczymi. W hubie paczki są przeładowywane na rowery i dalej dostarczane do odbiorców w centralnych dzielnicach Poznania. Jeden rower zabiera ok. 40-45 małych paczek (które stanowią połowę wszystkich przesyłek) i może pokonać trasę o długości od 15 do 20 km - przeczytamy na stronie Łukasiewicz-PIT.
Mikrohub to rozwiązanie na problem ostatniego etapu dostawy
Rowery cargo są już wykorzystywane przez firmy kurierskie. Przestrzenie przeładunkowe też powoli zaczynają się pojawiać w polskich miastach. Brakuje jednak twardych danych, które potwierdzą bądź wykluczą, że podane rozwiązania są ekologiczne i ekonomiczne. Dlatego właśnie powstał projekt GRETA.
Po jego zakończeniu będziemy wiedzieć, ile paczek dowiezie kurier na rowerze, w jakim czasie, jaka będzie emisyjność tych dostaw – tłumaczy Marta Cudziło, zastępca dyrektora Centrum Nowoczesnej Mobilności w Łukasiewicz – PIT, koordynatorka projektu w Polsce.
Na chwilę obecną najbardziej kosztowny i najmniej ekologiczny jest ostatni etap dostawy, czyli dowiezienie paczki do klienta. Firmy kurierskie od dłuższego czasu chcą to zmienić.
W 2020 roku uruchomiliśmy program pilotażowy w Krakowie, dwa lata później na ulice Poznania wyruszyły kolejne dwa rowery kurierskie GLS Poland. Obecnie po ulicach Polski kursuje 16 rowerów, które znakomicie sprawdzają się w zatłoczonych centrach miast oraz w Strefach Czystego Transportu. Rowery z łatwością poruszają się po wąskich uliczkach, omijają korki i zawsze znajdą miejsca postojowe, a kierujący nimi kurierzy sprawnie dostarczają przesyłki do naszych klientów – mówi Andrzej Wasielewski, Dyrektor ds. Operacji Krajowych i Infrastruktury w firmie GLS Poland, która bierze udział w akcji.
Poznański mikrohub to pierwsze tego typu rozwiązanie wprowadzone w Polsce. W trakcie 5 miesięcy działania projektu będą przez niego przechodzić wszystkie małe przesyłki, które mieszkańcom centrum Poznania dostarcza GLS Poland. Większe paczki będą w dalszym ciągu dostarczane samochodami. (PAP)