Radna Dorota Bonk-Hammermeister uważa, że nawet w okresie pandemii i uszczuplenia środków budżetowych miasta możliwe jest prowadzenie działań przeciwhałasowych, gdyż nie wymaga to wielkich inwestycji i przebudów, a jedynie małych realizacji - jak np. poduszki berlińskie i zwężenia spowalniające ruch samochodów, a tym samym ograniczające hałas drogowy.
Odpowiedzi na interpelację udzielił wiceprezydent Bartosz Guss, który wyjaśnił, że każdego roku zarządzający drogami oraz liniami tramwajowymi i kolejowymi sporządzają sprawozdania z realizacji działań zaproponowanych w Programie, a następnie przekazują je do Wydziału Kształtowania i Ochrony Środowiska. Zbiorcze sprawozdania dostępne są na stronie internetowej Wydziału: www.poznan.pl/mim/wos/.
Według sprawozdań za lata 2018-2020, spośród 29 działań zawartych w Programie (perspektywa krótkookresowa), mających na celu redukcję hałasu - 16 działań zostało zakończonych, a 5 działań znajduje się w fazie realizacji. Z kolei 22 z 29 działań zakładają wymuszenie ograniczenia prędkości pojazdów, co zostało osiągnięte m.in. poprzez wprowadzanie wyniesionych skrzyżowań, zmiany organizacji ruchu, jak np. wprowadzanie ruchu jednokierunkowego, modernizacje sygnalizacji świetlnych oraz budowę poduszek berlińskich. Za wybór i wprowadzanie metod proponowanych w Programie odpowiedzialny jest zarządzający drogami.
Oprócz działań wskazanych w Programie, zarządzający drogami wykonuje inne działania mające wpływ na redukcję hałasu drogowego, przedstawione w sprawozdaniach jako działania dodatkowe, dotyczące m.in. bezpieczeństwa ruchu drogowego (rozbudowa systemu sygnalizacji świetlnych, przebudowa skrzyżowań).
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]
Wśród działań ograniczających hałas tramwajowy wiceprezydent wymienił m.in. zakup i montaż smarownic torowych oraz przebudowę torowiska na ulicach: Lewandowskiej, Dowbora-Muśnickiego i Kórnickiej (nastąpiła wymiana szyn, mocowań i nawierzchni drogowej). W tym obszarze realizowane są też bieżące prace utrzymujące torowisko w dobrym stanie technicznym wraz z cyklicznym szlifowaniem szyn minimum raz na pół roku - zgodnie z zapisami Programu zawartymi w tabeli nr 113 pn. "Zestawienie obszarów podlegającym działaniom programowym w ramach ochrony przed hałasem tramwajowym - działania utrzymaniowo-naprawcze".