Wielkanoc 2024: Ile planują wydać Polacy?
W tym roku Polacy planują przeznaczyć średnio 568,8 zł na święta wielkanocne. To nieco mniej niż w roku poprzednim.
Jak wynika z badania UCE RESEARCH i Grupy Offerista, w tym roku, ze względu na spadającą inflację, 28 proc, respondentów zamierza zwiększyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu z zeszłorocznymi, a 52,7 proc. nie planuje tego. Z kolei 12,2 proc. osób jeszcze nie wie, jak postąpi. Natomiast 7,1 proc. nie potrafi się określić. - Respondenci wskazują również obszary, w których zamierzają zwiększyć swoje wydatki. 49,7 proc. podaje art. spożywcze, a 33 proc. – prezenty dla rodziny - poinformowali autorzy opracowania, natomiast 17,4 proc. ankietowanych twierdzi, że zwiększy wydatki na napoje alkoholowe. 15,6 proc. badanych wskazuje na ozdoby i gadżety świąteczne, a 15,3 proc. deklaruje prezenty dla przyjaciół - dodali.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że zwiększeniu świątecznych wydatków częściej mówią mężczyźni niż kobiety. "Dotyczy to głównie mieszkańców Polski w wieku 75-80 lat" - dodali, zauważając, że do zwiększenia świątecznych wydatków bardziej skłonne są osoby z miesięcznymi dochodami netto w wysokości 5000-6999 zł i z wykształceniem zasadniczym zawodowym. Najczęściej deklarują to mieszkańcy miast liczących 200-499 tys. ludności.
Kobiety najczęściej zarządzają domowymi budżetami
Eksperci stwierdzili, że to właśnie kobiety najczęściej zarządzają budżetami domowymi i przez to ostrożniej podchodzą do zakupów.
Zgodnie z wynikami badania, to kobiety częściej nie zamierzają zwiększać świątecznych wydatków niż mężczyźni. Dodano, że głównie są to osoby w wieku 65-74 lat, z miesięcznymi dochodami netto na poziomie 1000-2999 zł i z wyższym wykształceniem. "Dotyczy to przede wszystkim mieszkańców miejscowości liczących 50-99 tys. ludności" - zaznaczyli autorzy opracowania.
- Patrząc na strukturę wykształcenia, wyraźnie widać, że z dużo większą powściągliwością podchodzą do wydatków osoby najlepiej wykształcone. Potrafią one lepiej przewidzieć przyszłe skutki niekontrolowanych zakupów. Mają z reguły też większą wiedzę ekonomiczną, co pozwala im rozsądniej podchodzić do tego typu spraw – uważa współautor badania i ekspert rynku retailowego z Grupy Offerista Robert Biegaj.
Eksperci zauważyli też, że czym inflacja będzie niższa, tym ten odsetek osób zwiększających zakupy będzie rósł – nie tylko podczas świąt. Zaznaczyli też, że konsumenci od dłuższego czasu czekali na spadek inflacji. "To Spowodowało, że Polacy trochę odpuścili oszczędzanie, ale nie wszyscy. Wielu rodaków nadal musi liczyć się z każdym groszem. I to akurat jest zły sygnał" - ocenili.
Polecany artykuł:
Jak przed laty wyglądała Wielkanoc w Polsce? Zobacz w naszej galerii!