Pamiętajmy. Im bardziej zadbamy o nasz pojazd przed wyjazdem w drogę, tym bardziej poprawi się bezpieczeństwo nasze i innych osób podróżujących. Warto więc się na to wszystko przygotować.
CO ZROBIĆ ZANIM WYRUSZYSZ W TRASĘ?
- Zanim wyruszysz, sprawdź trasę i zaplanuj, ile czasu zajmie dotarcie do celu. Zapoznaj się z komunikatami meteorologicznymi i informacjami dla kierowców, aby przewidzieć ewentualne utrudnienia na drodze. Planując trasę, wybieraj główne drogi, ponieważ bardziej prawdopodobne jest, że zostaną odśnieżone i posypane piaskiem.
- Przed rozpoczęciem jazdy usuń cały śnieg z szyb, lusterek, świateł i dachu
- Napełnił zbiornik płynem do spryskiwaczy
- Pamiętaj także, iż możesz utknąć za kierownicą nawet na kilka godzin. Warto więc wziąć ze sobą coś do jedzenia!
JAK JEŹDZIĆ PO ŚNIEGU I LODZIE?
- Przyspieszać trzeba ostrożnie i na niskich obrotach silnika oraz jak najszybciej zmieniać bieg na wyższy. Utrzymuj niską prędkość, uważaj na możliwe zagrożenia i zapewnij sobie dość czasu na hamowanie i manewrowanie.
- Utrzymuj duże odstępy od pojazdów przed Tobą! W razie wciśnięcia pedału hamulca, droga hamowania znacznie się wydłuża!
- Jeśli wjedziesz na wzniesienie, musisz mieć dużo miejsca przed samochodem który jest przed Tobą! W każdej chwili może on się stoczyć!
- Przy zjazdach używaj niskiego biegu i nie używaj hamulca, chyba że jest to bezwzględnie konieczne.
- Najlepiej hamuj silnikiem. Redukuj biegi i w ten sposób wytracaj prędkość. Hamulca używaj jeśli jest to konieczne!
- Jeśli droga nie jest posypana piaskiem, unikaj jazdy po śladach innych pojazdów — ubity śnieg jest bardziej śliski niż świeży śnieg.
DODATKOWE RADY ZWIĄZANE Z JAZDĄ AUTEM W ZIMĘ
- uważać na zagłębieniach terenu, wzniesieniach, w pobliżach lasów i zbiorników wodnych. W takich miejsca nawierzchnia może być wyjątkowa śliska.
- zachować ostrożność w pobliżu przejść dla pieszych oraz przy dojeżdżaniu do nich.
- przechodząc przez pasy upewnić się, czy kierowca nadjeżdżającego pojazdu jest w bezpiecznej odległości od nas i czy zdąży wyhamować.
- pamiętać, że dopuszczalna prędkość w takich warunkach nie musi oznaczać bezpiecznej prędkości.
- pamiętać, że również zły nastrój może wpływać na szybkość reakcji i koncentrację.
Jeśli jesteście świadkami ciekawego wydarzenia w Waszej okolicy, piszcie do nas i ślijcie zdjęcia na [email protected]!
PRZEDE WSZYSTKIM ZIMOWE OPONY
Zimowe warunki wymagają od nas nie tylko większej wyobraźni i refleksu na drodze, ale także specjalnego przygotowania naszego pojazdu. Jednym ze standardowych zabiegów, przygotowujących nasz samochód do niższych temperatur, jest zmiana opon z letnich na zimowe.
W momencie, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni , wszyscy powinni poważnie zastanowić się nad ich zmianą. Po pierwsze, opony zimowe i letnie różnią się od siebie materiałami, z których zostały wykonane.
Opona zimowa poniżej pewnych temperatur nie twardnieje i zachowuje elastyczność, dzięki czemu lepiej przylega do podłoża. Spowodowane jest to wysoką zawartością krzemionki. „Zimówki” są stworzone ze specjalnej mieszanki gumowej, która dobrze radzi sobie nawet podczas wyjątkowo mroźnej pogody. Pamiętajmy, iż opona miękka zapewnia wysoką przyczepność i trakcję. Opona twarda nie zapewnia niczego, poza niekontrolowanym poślizgiem. Opony letnie i zimowe różnią się od siebie nie tylko składami mieszanek, ale także wzorami bieżników. Zimowe opony mają szersze rowki centralne i kilkukrotnie więcej poprzecznych nacięć bieżnika, czyli tzw. lameli.