40% mieszkańców regionu biorących udział w badaniu SW Research wskazało, że idealny prezent powinien być raczej praktyczny niż hobbystyczny. Jednocześnie 42% stwierdziło, że ważne jest dopasowanie upominku do zainteresowań i upodobań obdarowywanego. Ponadto, 21% respondentów z woj. wielkopolskiego przyznało, że preferuje gotowe kupione prezenty, a nie te własnoręcznie wykonane. Pierwsze miejsce na listach najbardziej pożądanych prezentów zajmowały najczęściej gotówka (17%), sprzęt RTV (np. telewizor, konsola, smartwatch - 16%) oraz biżuteria i zegarki (10%).
Mieszkańcy Wielkopolski przygotowują świąteczne listy życzeń?
Wybór odpowiedniego prezentu może okazać się bardzo trudny, nawet jeśli doskonale znamy osobę, której chcielibyśmy wręczyć świąteczny upominek. Dlatego też niemal połowa (46%) zapytanych mieszkańców Wielkopolski czerpie pomysły bezpośrednio z listy przygotowanej przez obdarowywanego. Inspiracji dostarczają im także półki i wystawy sklepowe (41%) oraz rekomendacje rodziny i znajomych (40%). Każda wskazówka może się przydać – tylko 15% pytanych zadeklarowało, że na wszystkie pomysły wpadli sami.
A może voucher?
Gdy brakuje pewności, co spodobałoby się osobie, której chcemy sprawić prezent, warto pozostawić jej wybór. Na oddanie części inicjatywy samym obdarowywanym w zeszłym roku zdecydowało się 27% mieszkańców województwa wielkopolskiego, z okazji świąt wręczając przynajmniej jeden voucher. Najczęściej bony te obejmowały wydarzenia ekstremalne (50%) oraz kulturalne lub sportowe (39%). W tym roku tego typu prezent możemy znajdować pod choinką jeszcze częściej, karty zasilone wybraną kwotą są bowiem coraz częściej wybierane przez klientów Empiku, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych. Zainteresowanie tą formą prezentów dla pracowników jest o 30% wyższe niż rok temu. Obdarowani będą więc mogli sami zdecydować, po jakie tytuły książek, płyt i filmów, czy też po jakie zabawki, akcesoria kreatywne i produkty z 16 innych kategorii sięgnąć w sklepie stacjonarnym lub internetowym.
Świąteczne zakupy i stacjonarnie, i w internecie
Jedna czwarta respondentów z województwa wielkopolskiego zapowiedziała, że prezenty świąteczne kupi w równym stopniu w sklepach stacjonarnych i w internecie. Na tę potrzebę w najlepszy sposób odpowiadają marki omnichannelowe. Na przykładzie Empiku, synergia kanałów stacjonarnego i online umożliwia m.in. dostęp do jeszcze większej ilości produktów oraz darmowy odbiór zamówień internetowych w najbliższym sklepie.
Badani dostrzegają przede wszystkim następujące zalety sklepów internetowych: możliwość robienia zakupów o dowolnej porze dnia (49%), dostępność unikalnych produktów (także 49%), jak również ogólnie większy wybór (40%) i wygoda (40%). Z kolei wśród największych zalet sklepów stacjonarnych respondenci najczęściej wymieniali możliwość bezpośredniego obejrzenia produktu przed zakupem (52%) i fakt, że w takim sklepie łatwiej wybrać prezent (42%).
Badanie zrealizowane w dniach 12-18.11.2020 na zlecenie Empiku przez agencję SW Research na reprezentatywnej próbie 1014 Polaków w wieku 18-65 lat.