- Autostrada Wielkopolska S.A. (AWSA) podniesie od 11 września opłaty na odcinku A2 Nowy Tomyśl-Konin, co budzi sprzeciw GDDKiA.
- GDDKiA obawia się, że wyższe opłaty skłonią kierowców do omijania autostrady, co zwiększy obciążenie dróg lokalnych i obniży bezpieczeństwo.
- AWSA tłumaczy podwyżkę koniecznością utrzymania wysokiego standardu autostrady i powołuje się na umowę z rządem, uwzględniającą inflację i koszty utrzymania.
- Ostatnia podwyżka miała miejsce w marcu 2025 r., a obecne stawki wynoszą od 36 zł (osobowe) do 360 zł (ponadnormatywne).
- Więcej informacji znajdziesz na eska.pl
GDDKiA obawia się skutków wyższych opłat
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że Autostrada Wielkopolska S.A., koncesjonariusz odcinka A2 między Nowym Tomyślem a Koninem, od 11 września po raz drugi w tym roku podniesie stawki opłat. GDDKiA podkreśla, że nie aprobuje tak częstych i znaczących wzrostów cen przejazdu.
Zdaniem Dyrekcji, wyższe koszty mogą skłonić część kierowców – zwłaszcza pojazdów ciężkich – do korzystania z dróg alternatywnych, co zwiększy obciążenie lokalnych tras. – Stoi to w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju. Omijanie autostrad przez część kierujących wiąże się również ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości – zaznaczono w komunikacie GDDKiA.
Autostrada Wielkopolska odpowiada krytyce
Autostrada Wielkopolska S.A. w odpowiedzi na zarzuty podkreśliła, że podwyżka nie jest „dowolną decyzją spółki”, lecz wynika z konieczności zapewnienia kierowcom bezpiecznej, nowoczesnej i dobrze utrzymanej trasy. – Utrzymanie autostrady na najwyższym poziomie wymaga stałych, znaczących nakładów finansowych. Użytkownicy niezmiennie wybierają przejazd autostradą ze względu na oszczędność czasu, jakość infrastruktury i bezpieczeństwo – podkreślono w stanowisku.
Spółka przypomniała, że jako koncesjonariusz działa w oparciu o umowę z polskim rządem. Dokument przewiduje możliwość dostosowywania stawek w oparciu o wskaźniki ekonomiczne, m.in. inflację oraz koszty utrzymania i modernizacji trasy. AWSA na razie nie ujawnia, o ile wzrosną ceny.
Historia wcześniejszych podwyżek i obecne stawki
Ostatnia zmiana cen miała miejsce w marcu 2025 roku. Wówczas opłata za każdy z trzech 50-kilometrowych odcinków A2 dla aut osobowych wzrosła z 34 do 36 zł. Poprzednia podwyżka, również o 2 zł, weszła w życie we wrześniu 2024 roku.
Obecnie stawka za przejazd samochodów osobowych z przyczepami oraz busów wynosi 60 zł. Kierowcy pojazdów o trzech osiach płacą 92 zł, ciężarówki z przyczepami – 138 zł, a pojazdy ponadnormatywne – 360 zł. Wrześniowa zmiana będzie więc trzecią korektą stawek w ciągu dwóch lat, co budzi obawy o dalszy wzrost kosztów podróży tą trasą.

Najbogatsze gminy w Wielkopolsce. Dane ze "Wspólnoty". Zobacz ranking w galerii poniżej!