Nie będzie nowych pociągów Kolei Wielkopolskich
Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg w czerwcu 2023 roku. Swoje oferty złożyło dwóch producentów. Jednym z nich była bydgoska Pesa, znana już podróżującym po Wielkopolsce oraz poznański FPS, który wyszedł z inicjatywą zupełniej nowej konstrukcji. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Urząd Marszałkowski, który przedstawił informacje od Departamentu Transportu UMWW.
Z uwagi na warunkowe wyrażenie zgody Zamawiający zwrócił się w dniu 8 lipca 2024 r. ponownie do Producenta z prośbą o jednoznaczną odpowiedź, czy na warunkach określonych w dokumentacji postępowania wyraża zgodę na wybór oferty. W odpowiedzi na Wezwanie Wykonawca podtrzymał swoje stanowisko zawarte w piśmie z dnia 28 czerwca 2024 r. Biorąc pod uwagę powyższe oraz okres kwalifikowalności wydatków określony w Umowie o objęcie wsparciem bezzwrotnym. Zamawiający nie dokonał wyboru najkorzystniejszej ofert w przedmiotowym postępowaniu i tym samym nie podpisał umowy z Wykonawcą na dostawę 8 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych - przekazuje Aleksandra Gracjasz z Urzędu Marszałkowskiego.
Główną przeszkodzą okazały się być pieniądze
Głównym problemem były pieniądze. Województwo wielkopolskie miało nadzieję na wartość zamówienia wynoszącą około 315 mln zł. Zagwarantowało na ten cel 100 mln zł, liczono natomiast na ogromne dofinansowanie wynoszące 215 mln zł. W marciu bieżącego roku okazało się, że z KPO można liczyć zaledwie na 63 mln zł, kwota ta wzrosła do 105 mln zł, czyli i tak wynosiła dużo mniej niż zakładano.
Różnica którą Województwo Wielkopolskie musiało zabezpieczyć to przeszło 110 milionów złotych. Jednocześnie należy wskazać, iż pierwotny harmonogram konkursu wskazywał termin rozstrzygnięcia konkursu – zatwierdzenia listy ocenianych przedsięwzięć na styczeń 2024 r., podpisanie umów o dofinansowanie na marzec 2024 r., a ostatecznie publikacja wstępnej listy rankingowej przez CUPT nastąpiła 11 marca 2024 r., aktualizacja została opublikowana 20 marca 2024 r. Deklaracje do CUPT o chęci realizacji przedsięwzięcia przy obniżonym wsparciu miały zostać złożone do 23 maja 2024 r. Ostateczny poziom wsparcia został określony 10 czerwca 2024 r. Umowa o objęcie wsparciem przedsięwzięcia została podpisana 3 lipca 2024 r. - podaje Aleksandra Gracjasz z Urzędu Marszałkowskiego.
Czy są szanse na wydłużenie terminu realizacji projektu z KPO?
Urząd Marszałkowski złożył wniosek w kwestii wydłużenia terminu realizacji projektu wraz z Planem Naprawczym do CUPT, decyzja jeszcze nie zapadła.
Trudno obecnie ocenić jakie decyzje podejmie CUPT, mamy nadzieję, że uda się wydłużyć termin kwalifikowalności wydatków w ramach KPO lub znaleźć inne rozwiązanie zapewniające wykorzystanie tych środków. W przypadku odmownej decyzji CUPT możemy środki zabezpieczone na realizację przedsięwzięcia wykorzystać w nowym przetargu - informuje Aleksandra Gracjasz z Urzędu Marszałkowskiego.
Są też dobre informacje. Pojawi się nowa para pociągów
Zadowoleni będą podróżni na trasie Piła-Krzyż, gdzie wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy (15 grudnia br.) pojawi się nowa para pociągów kursująca w następujących godzinach:
- Piła Gł. 14:06 - Krzyż 15:00
- Krzyż 15:25 - Piła Gł. 16:16
Połączenie będzie obsługiwane pojazdami hybrydowymi 36WEh.
Tak wyglądał specjalny pociąg Kolei Wielkopolskich z okazji 105. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego. Zobacz zdjęcia!
Polecany artykuł: