Kilka miesięcy temu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu doszło do porozumienia z Poznańskim Klubem Modelarzy Kolejowych i nabyło od klubu tabor, który miał być nową atrakcją na poznańskiej Maltance. Szeregi MPK Poznań zasilił najstarszy w Polsce sprawny parowóz - Borsig Bn2t, który wcześniej kursował już po Maltance, ale tylko w Dni Pary. Nabyto też 2 wagony osobowe Kolei Witaszyckiej, kilka wagonów towarowych oraz drezynę motorową. Ponadto MPK Poznań pozyskało także protoplastę dzisiejszych autobusów szynowych, przedwojenny wagon z napędem spalinowym serii MBxc1-41. Z powodu jego charakterystycznego wyglądu nazywany był on przez poznaniaków "Ryjkiem".
"Ryjek" został wyprodukowany w 1934 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein i jest wąskotorową koleją spalinową. Początkowo trafił do Bydgoskiej Kolei Powiatowej, a w 1953 roku wagon został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. W 1991 roku zapadła decyzja o likwidacji kolejki witaszyckiej, a MBxc1-41 został przekazany PKMK. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań trafił na Maltankę. Dzięki jego pojawieniu się, kolejka mogła funkcjonować przez cały rok, ponieważ posiadała ogrzewanie przedziału pasażerskiego. Od 2004 roku wagon nie był wykorzystywany.
"Ryjek" został wyremontowany. Wymienione zostały stopnie wejściowe, odnowione zostały elementy stolarki oraz powłoka lakiernicza - wagon zyskał dawne malowanie. Obecnie jest pomalowany na dwa odcienie zieleni z pomarańczowym paskiem pomiędzy nimi, a dach jest szary. Wagon motorowy MBxc1-41, czyli "Ryjek", dotarł już na Maltankę. MPK poinformowało, że rozpoczęły się przejazdy techniczne. Termin uruchomienia przejazdów z pasażerami nie jest jeszcze dokładnie znany, ale będziemy o nim niedługo informować.
Polecany artykuł: