Program likwidacji azbestu w powiecie poznańskim
Jak wynika z informacji powiatu poznańskiego, na podstawie Uchwały Zarządu Powiatu w Poznaniu z dnia 20 marca 2025 roku, mieszkańcy powiatu poznańskiego mogą składać wnioski o udział w programie likwidacji wyrobów zawierających azbest w urzędach gmin właściwych dla położenia nieruchomości. Do wniosku należy obowiązkowo dołączyć dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości. Wnioskodawcy zajmujący się produkcją, przetwarzaniem i obrotem produktami rolnymi oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą muszą dołączyć dodatkowe formularze i oświadczenia. Termin składania wniosków upływa 18 lipca 2025 r.. Przed przystąpieniem do demontażu azbestu, wnioskodawcy mają obowiązek zgłoszenia prac do Wydziału Administracji Architektoniczno – Budowlanej Starostwa Powiatowego.
Finansowanie i zakres działań w sprawie likwidacji azbestu
Powiat Poznański pokrywa 100% kosztów związanych z likwidacją wyrobów azbestowych, w tym demontaż, odbiór, transport oraz unieszkodliwienie. Program likwidacji azbestu jest finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu, funduszy gminnych oraz budżetu Powiatu. Wszystkie 17 gmin powiatu poznańskiego uczestniczy w tym programie. Działania mające na celu likwidację azbestu na terenie powiatu poznańskiego zostały zainicjowane już w 2006 roku.
Dotychczasowe efekty likwidacji azbestu w powiecie poznańskim
Od 2006 roku Starostwo Powiatowe prowadzi aktywne działania w celu usunięcia wyrobów zawierających azbest. W latach 2006-2023 unieszkodliwiono łącznie ponad 17 726 Mg azbestu. Przykładowo, w 2006 roku zlikwidowano ponad 455 Mg, a w 2023 roku ponad 869 Mg azbestu. Program ten jest kontynuacją wieloletnich wysiłków na rzecz poprawy bezpieczeństwa i ochrony środowiska w powiecie poznańskim.
Zobaczcie, które powiaty w Wielkopolsce są najbiedniejsze
