Rewolucja w kursowaniu tramwajów. Od września czeka nas wiele zmian?

2025-07-30 9:52

Wkrótce ruszy przebudowa mostu Chrobrego w Poznaniu. Poza nowymi mostami zmieni się też cały układ komunikacji. Skrócone trasy tramwajowe, objazdy i autobus zastępczy to tylko część zmian, które dotkną pasażerów MPK i kierowców. Prace ruszą we wrześniu i będą prowadzone etapami, by zachować przejezdność.

Wizualizacja przebudowanego mostu Chrobrego

i

Autor: Poznanskie Inwestycje Miejskie

Most do remontu – co i kiedy się zmieni?

Most Bolesława Chrobrego, wybudowany w latach 60., wymaga gruntownej modernizacji. Jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu, dlatego zaplanowano budowę dwóch nowych mostów drogowych oraz osobnej konstrukcji dla tramwajów.

W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną także odcinki ul. Estkowskiego i Wyszyńskiego oraz skrzyżowania z Chwaliszewem, Panny Marii i Wieżową. Nowa infrastruktura obejmie drogi rowerowe, chodniki, strefy wypoczynku oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami.

Przy Katedrze powstanie wspólny przystanek tramwajowo-autobusowy z tablicami informacyjnymi, biletomatem i naziemnym przejściem. Zmodernizowana zostanie również sieć wodociągowa, oświetlenie i odwodnienie.

Prace budowlane a ruch na moście i ulicach

Roboty przygotowawcze ruszą we wrześniu. – Przekazanie placu budowy planujemy na wrzesień... – zapowiada Tomasz Płóciniczak z Poznańskich Inwestycji Miejskich. W pierwszej kolejności wyłączona zostanie północna nitka mostu, a ruch pojazdów i pieszych przeniesiony zostanie na stronę południową.

Na czas budowy piesi i rowerzyści nadal będą mogli korzystać z mostu, ale zamknięty zostanie fragment Wartostrady. Kierowcy muszą przygotować się na zwężenia – po jednym pasie w każdym kierunku. Po ukończeniu północnego obiektu ruch zostanie na niego przeniesiony, a prace ruszą po stronie południowej.

Torowisko tramwajowe zniknie całkowicie na czas inwestycji. Dotychczasowa konstrukcja nie pozwala na zachowanie ruchu tramwajowego – konieczne jest wybudowanie osobnej przeprawy.

Skrócone linie tramwajowe i reorganizacja komunikacji

W związku z rozbiórką torowiska znacząco zmienią się trasy tramwajów – zostaną one skrócone, a połączenie między Śródką a centrum zostanie tymczasowo przerwane. Nie będzie możliwy przejazd od ronda Śródka do Małych Garbar, co wpłynie m.in. na linie 7, 8 i 17, które zostaną skierowane na inne trasy.

Skorygowana zostanie również trasa linii 13, a dodatkowo uruchomione zostaną nowe linie 4 i 27. Po raz pierwszy wykorzystany zostanie nowy łuk torowy przy Okrąglaku, umożliwiający m.in. skręt tramwajów z pl. Wolności w stronę pl. Wielkopolskiego.

Rolę tramwajów na tzw. trasie katedralnej przejmie linia autobusowa T7, kursująca między Małymi Garbarami a rondem Śródka. Autobus ten – by skrócić czas przejazdu – nie będzie wjeżdżał na rondo, tylko po obsłużeniu przystanku przy dworcu Śródka ruszy prosto w kierunku Garbar.

Zmienią się także trasy autobusów 167 i 911, które zostaną skierowane do dworca autobusowego Rataje. Dla pasażerów MPK oznacza to rewolucję – konieczność przesiadek, zmiana przyzwyczajeń i nowe rozkłady jazdy.

Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu przedstawił szczegółowe propozycje

„Siódemka” będzie kursować z Ogrodów na Zawady przez Dąbrowskiego, Reymonta i dalej Hetmańską, Zamenhofa i Jana Pawła II.

  • Linia nr 7 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: OGRODY – Dąbrowskiego – Reymonta – Hetmańska – Rondo Starołęka – Zamenhofa – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY

Na części obecnej trasy linii 7 (tj. od Połabskiej do centrum) zostanie uruchomiona linia 4. „Czwórka” pojedzie z pętli Połabska przez Winogrady, Pułaskiego do mostu Teatralnego, a następnie przez Fredry, pl. Ratajskiego i pl. Wielkopolski do przystanku końcowego Małe Garbary.

  • Linia 4 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Most Teatralny – Fredry – Mielżyńskiego – Pl. Ratajskiego – Pl. Wielkopolski – MAŁE GARBARY

Tramwaje linii 8 nadal będą kursować z Miłostowa na Ogrody, ale objazdem: przez ulicę Jana Pawła II, most św. Rocha, pl. Bernardyński, Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia. Na trasie z Ogrodów „ósemka” pojedzie z Fredry przez Gwarną i Św. Marcin. Z uwagi na skierowanie linii 8 na most św. Rocha, linia tramwajowa 13 będzie skierowana przez rondo Rataje, AWF i Strzelecką.

  • Linia 8 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: MIŁOSTOWO – Warszawska – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – Most św. Rocha – Pl. Bernardyński – Wrocławska – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY

OGRODY – Dąbrowskiego – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – (…) – MIŁOSTOWO

  • Linia 13 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: JUNIKOWO – Grunwaldzka – Bukowska – Święty Marcin – Aleje Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Zamenhofa – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM
  • Linia 17 pojedzie, jak obecnie, od pętli Górczyn PKM, przy czym dojedzie tylko do przystanku Małe Garbary. Pozostała część obecnej trasy „siedemnastki” zostanie obsłużona dodatkową linią 27, na której kursy będą się odbywały ze Starołęki, przez Górny Taras Rataj i trasę kórnicką do centrum, z końcowym przystankiem na placu Wielkopolskim. Tramwaje linii 27 jako pierwsze będą korzystały z nowego łuku torowego przy Okrąglaku.
  • Linia 17 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: GÓRCZYN PKM – Głogowska – Matyi – Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – Pl. Ratajskiego – Pl. Wielkopolski – MAŁE GARBARY
  • Linia 27 – przebieg podczas remontu mostu Chrobrego: STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Rondo Starołęka – Hetmańska – Żegrze – Os. Lecha – Kórnicka – Most św. Rocha – Pl. Bernardyński – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Mielżyńskiego – Pl. Ratajskiego – PLAC WIELKOPOLSKI

Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!

Spotkanie dotyczące remontu mostu Chrobrego. Zobacz zdjęcia!