Terminale zainstalowane zostaną w każdym pojeździe przewożącym pasażerów w Poznaniu i aglomeracji, na których obowiązują taryfy ZTM. Łącznie będzie ich 760. Najwięcej, bo aż 560, pojawi się w tramwajach i autobusach MPK Poznań.
W pierwszej kolejności są one montowane w tramwajach. W 60 pojazdach już można korzystać z terminali. Zakończenie montażu we wszystkich planowane jest na przełomie lutego i marca. Po ich zainstalowaniu w tramwajach, terminale pojawią się w autobusach MPK Poznań. Z uwagi na bardzo dużą liczbę urządzeń, zakończenie prac związanych z uruchomieniem systemu w całej aglomeracji jest planowane w I kwartale 2023 r.
Montaż urządzeń oznacza, że w momencie, kiedy pojawią się one w pojeździe, będą automatycznie gotowe do użytku. Pojazdy, w których system już działa, będą oznaczone specjalnymi naklejkami. Mają one szczególne znaczenie w przypadku tramwajów składających się z dwóch wagonów - terminal będzie znajdował się w pierwszym z nich.
TERMINALE W AUTOBUSACH I TRAMWAJACH MPK POZNAŃ - JAK KUPIĆ BILET?
Nowy system znacznie rozszerza sieć sprzedaży, ponieważ nie ma potrzeby zakupu papierowego biletu przed wejściem do pojazdu. Należy pamiętać o tym, że bilet nie jest drukowany, a terminal nie wydaje potwierdzenia transakcji.
Operator terminali, Mennica Polska, posiada specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.
Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu. To także rozwiązanie ekologiczne i oszczędne ponieważ bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej.
TERMINALE W AUTOBUSACH I TRAMWAJACH MPK POZNAŃ- JAK OKAZAĆ BILET DO KONTROLI?
Jeśli transakcja została wykonana kartą zbliżeniową, to właśnie ona powinna zostać przyłożona do czytnika kontrolera. Jeśli podróżny będzie płacił za bilet smartfonem z podpiętą kartą, wówczas do czytnika kontrolera będzie trzeba zbliżyć telefon, pamiętając, żeby mieć włączony NFC. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.
Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków. W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego, w jaki sposób realizowaliśmy transakcję. W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet.
Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!