Wielkopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał do rejestru zabytków nieruchomych województwa wielkopolskiego kolejowy żuraw węglowy-bramowy wraz z fragmentem torowiska, zlokalizowany na terenie zespołu stacji kolejowej Gniezno.
Nowy zabytek w Gnieźnie i jego historia
Kolejowy żuraw węglowy-bramowy napędem elektrycznym i 2-linowym chwytakiem węgla jest obiektem reprezentatywnym dla poziomu techniki kolejowej w okresie II wojny światowej. Zachował oryginalny materiał, formę, konstrukcję i rozwiązania techniczne z okresu jego powstania. Jest ostatnim tego typu obiektem w województwie wielkopolskim i najprawdopodobniej ostatnim w Polsce.- Zalicza się do najcenniejszych zabytków techniki w zakresie dźwignic kolejowych w Polsce. Żuraw oraz fragment torowiska (fragmenty obu torów wraz przyległym kanałem kablowym) jako relikt infrastruktury związanej z funkcjonowaniem żurawia, posiadają wysoką wartość naukową i historyczną. Dzięki wpisowi do rejestru zabytków obiekty zostały objęte ochroną konserwatorską, co pozwoli uchronić je przed ewentualnym zniszczeniem lub przekształceniem - czytamy we wpisie Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Żuraw został zbudowany przez Maschinenfabrik Deutschland z siedzibą w Dortmundzie w 1941 r. i posiada instalację elektryczną wyprodukowaną przez Siemens-Schuckertwerke z Berlina. Żuraw wspólnie z bramowym 4-komorowym zasobnikiem węglowym były eksploatowane przy obsłudze parowozów jeszcze w latach 90. XX w., do czasu likwidacji trakcji parowej w Gnieźnie. Na przełomie XX i XXI w. 4-komorowy zasobnik węglowy został zniszczony (w Polsce nie ma już ani jednego tego typu urządzenia), a zachowany żuraw węglowy wyłączono z eksploatacji.
Jak wygląda nowy zabytek w Wielkopolsce? Sprawdźcie w naszej galerii!