Wiek emerytalny w Polsce zostanie zmieniony?! Jasna deklaracja prezesa ZUS

i

Autor: pixabay.com - zdjęcie poglądowe Wiek emerytalny w Polsce zostanie zmieniony?! Jasna deklaracja prezesa ZUS

finanse

Wiek emerytalny w Polsce zostanie zmieniony?! Jasna deklaracja prezesa ZUS

2024-10-26 8:22

Czy wiek emerytalny w Polsce zostanie zmieniony? Takie pytanie zadają sobie miliony Polaków. Głos w sprawie zabrał prezes ZUS. Zbigniew Derdziuk odpowiedział jednoznacznie na to pytanie. Opowiedział także o wyzwaniach w najbliższych latach.

Wiek emerytalny w Polsce. Ile wynosi?

Ile wynosi wiek emerytalny w Polsce? Obecnie kobiety przechodzą na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Co jakiś czas pojawiają się w przestrzeni medialnej informacje, że rząd może podnieść wiek emerytalny. Jakiś czas temu Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, czyli ministra rodziny pracy i polityki społecznej zdementowała te pogłoski.

Wiek emerytalny w Polsce zostanie podwyższony?!

Na temat potencjalnego podwyższenia wieku emerytalnego w Polsce wypowiedział się prezes ZUS Zbigniew Derdziuk. - Wiek emerytalny nie będzie zmieniany, ale każdy może obliczyć wysokość przyszłej emerytury i przeanalizować, jak długo chce być aktywny zawodowo - powiedział PAP.

Prezes ZUS w rozmowie z PAP poinformował, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a jego wydatki w całym 2024 r. oszacowano na około 460 mld zł. - 85 proc. naszych wydatków pokrywają składki, co jest zgodne z planem, a nawet poprawiło się na przestrzeni ostatnich lat. Wszystkie prognozy, które mamy, pokazują wydolność funduszu - powiedział Derdziuk.

Zwrócił uwagę, że wysokość emerytury zależy od długości opłacania i wysokości składek, a - według prognoz - stopa zastąpienia (czyli relacja emerytury do przeciętnego wynagrodzenia) może spadać dla osób, które krócej pracują.

- My oczywiście zachęcamy do policzenia wysokości przyszłej emerytury na naszym portalu e-ZUS. Wiek emerytalny w Polsce nie będzie zmieniany, ale każdy z obywateli może sobie przeanalizować, jak długo chce być aktywny zawodowo i jak chce zabezpieczyć się finansowe na starość - powiedział szef Zakładu.

Przypomniał, że ZUS pomaga w tym zakresie proponując III filar, na który składają się programy emerytalne - PPK, PPE, IKE i IKZE. - To są fajne instrumenty, które mogą pomóc uzupełnić świadczenie - wskazał Derdziuk.

Duże wyzwania przed ZUS

Prezes ZUS, odnosząc się do wyzwań dla ZUS w perspektywie najbliższych lat, wskazał na dalszy proces wdrażania nowoczesnych technologii. Wymienił m.in. dostosowanie obsługi klienta do młodego użytkownika.

- Młode pokolenia chcą być obsługiwane w formie zdalnej, elektronicznej, dlatego wprowadzamy e-ZUS. To się również wiąże z wyzwaniem dotyczącym cyberbezpieczeństwa. Jesteśmy największym systemem informatycznym w Polsce, mamy ogromną bazę danych, dlatego musimy ją chronić - powiedział Derdziuk.

Nadzorujący pion IT w ZUS Sławomir Wasielewski powiedział PAP, że widzi potencjał w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w funkcjonowaniu Zakładu. Zastrzegł przy tym, że nie ma jeszcze krajowych przepisów, które precyzowałyby, w jaki sposób instytucje publiczne mogą korzystać z rozwiązań AI.

- Udostępniliśmy na naszej stronie internetowej formularz, gdzie dostawcy takich rozwiązań mogą się zgłaszać. My każde takie zgłoszenie analizujemy. Na ten moment zdecydowaliśmy, że będziemy korzystać tylko z tych rozwiązań, które można uruchomić w naszym ośrodku obliczeniowym - powiedział Wasielewski.

Podkreślił, że dostrzega potencjał m.in. w voicebotach i chatbotach. Zwrócił uwagę, że ZUS obsługuje rocznie ponad 3,6 mln połączeń telefonicznych i ponad 1,2 mln zapytań e-mailowych. - To na pewno byłoby rozwiązanie, które przyspieszyłoby proces obsługi, ale też odciążyłoby pracowników w udzielaniu odpowiedzi - powiedział Wasielewski.

Dodał, że na rynku funkcjonują też rozwiązania, które potrafią analizować dokumentację medyczną i na tej podstawie oceniać uszczerbek na zdrowiu. - Z tego korzystają już prywatni ubezpieczyciele. My widzimy potencjał w zastosowaniu takiego rozwiązania w procesie orzekania o niezdolności do pracy - powiedział Wasielewski.

Zaznaczył jednocześnie, że sztuczna inteligencja w ZUS na pewno nie zastąpi pracowników. - Ona ewentualnie będzie tylko wspomagała i przygotowała odpowiedzi, a decyzję zawsze będzie podejmował człowiek - powiedział Wasielewski.

Zapowiedział, że dalej rozwijane będą aplikacje ZUS. - Aktualnie pracujemy nad aplikacją dla przedsiębiorców. Każdy płatnik składek będzie mógł sprawdzić swój stan rozliczeń względem zakładu. Będziemy też przy pomocy tej aplikacji przypominać o terminach opłacania składek, ale będzie można też tą składkę opłacić przy pomocy płatności elektronicznych Pay-By-Link - poinformował szef pionu IT w ZUS.