Lekarz NFZ. Kto ma prawo do darmowej, podstawowej opieki zdrowotnej?
Każdy kto mieszka w Polsce i posiada ubezpieczenie, czyli opłaca składkę na NFZ. Aby skorzystać z pomocy lekarza POZ musimy wypełnić deklarację, w której wybieramy specjalistę i zapisujemy się do konkretnej przychodni. Jeżeli z różnych powodów chcemy podjąć decyzję o zmianie, to jest taka możliwość, nie musimy podawać powodu. W pewnych sytuacjach trzeba się jednak przygotować na koszta.
Jak wygląda procedura zmiany lekarza POZ?
Lekarz rodzinny to specjalista pierwszego kontaktu, który pomoże nam w problemach zdrowotnych. Korzystanie z podstawowej opieki zdrowotnej zobowiązuje nas do zapisania się do konkretnego specjalisty POZ. Sytuacja wygląda podobnie w przypadku pielęgniarki oraz położnej POZ. Możemy wybrać przychodnię w dowolnej odległości od miejsca zamieszkania, nie obowiązuje tutaj rejonizacja. Aby zmienić lekarza rodzinnego trzeba wypełnić deklarację. Na miejscu w danej przychodni (trzeba osobiście podpisać deklarację) lub przez Internet - na Internetowym Koncie Pacjenta. Przychodnia powinna zaakceptować zmianę w ciągu 7 najbliższych dni, jednak wszystko zależy od trybu jej pracy. Czasami cała procedura trwa do 3 tygodni.
W przypadku osób niesamodzielnych lub całkowicie ubezwłasnowolnionych deklarację wypełnia opiekun. Wówczas wniosek w formie papierowej należy dostarczyć do placówki POZ. Jeśli osoba nie jest zdolna do pisania należy ustalić tryb potwierdzenia jego woli z osobą zarządzającą placówką. NFZ zaleca aby cała rodzina korzystała z usług tego samego lekarza pierwszego kontaktu. Dzięki temu specjaliści będę mieli więcej informacji o pacjentach, co może przełożyć się na skuteczniejsze leczenie i diagnostykę.
Kiedy zmiana lekarza jest bezpłatna?
Bezpłatnie lekarza rodzinnego możemy zmienić dwa razy w roku kalendarzowym, podobnie jest w przypadku pielęgniarki i położnej POZ. Nie musimy podawać przyczyny. Są również dodatkowe sytuacje, kiedy darmowa zmiana lekarza rodzinnego jest honorowana przez fundusz. Są to:
- zmiana miejsca zamieszkania,
- zaprzestanie pracy przez wybranego wcześniej świadczeniodawcę,
- zamknięcie wybranej przychodni,
- ukończenie 18 lat,
- inne przyczyny, które powstały po stronie lekarza lub przychodni.
Kiedy musimy zapłacić za zmianę lekarza rodzinnego?
Z przepisów regulujących funkcjonowanie opieki zdrowotnej w Polsce wynika, że za zmianę lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ będziemy musieli zapłacić, jeżeli:
- decyzja nie wynika ze zmiany miejsca zamieszkania pacjenta, zaprzestania pracy przez danego specjalistę, zamknięcia przychodni, osiągnięcia pełnoletności przez pacjenta lub innej przyczyny powstałej z winy lekarz lub przychodni,
- zmieniamy lekarza lub przychodnią po raz 3. w roku lub częściej.
Trzecia zmiana w roku kalendarzowym lekarza POZ, pielęgniarki POZ lub położnej POZ to koszt 80 zł.
Czy możemy pójść na wizytę do innego lekarza rodzinnego?
Powinniśmy wybierać leczenie u naszego specjalisty. Istnieją jednak sytuacje, w których możemy skorzystać z porady innego lekarza. Tak się dzieje w przypadku, kiedy należymy do przychodni, w której pracuje kilku specjalistów i w danym dniu nasz lekarz akurat nie przyjmuje pacjentów. Wówczas możemy wybrać innego lekarza. Z usług innego specjalisty POZ skorzystamy także podczas nagłego pogorszenia stanu zdrowia w trakcie wakacji czy wyjazdu na delegację.
15 najbogatszych gmin w Wielkopolsce w 2024 roku. Sprawdź zdjęcia!
Polecany artykuł: