Jak założyć Profil Zaufany?

i

Autor: Canva Załatwianie spraw urzędowych online (zdjęcie ilustracyjne)

Jak założyć Profil Zaufany? Poradnik krok po kroku

Chcesz złożyć deklarację podatkową PIT przez Internet? Potrzebujesz załatwić sprawę w urzędzie, ale nie masz czasu tego zrobić w godzinach otwarcia urzędu i chcesz to zrobić on-line? Do wszystkich tych czynności potrzebujesz konto na Profilu Zaufanym. Co to jest? Jak założyć Profil Zaufany? O tym w poniższym artykule.

Czym jest Profil Zaufany?

Profil Zaufany jest bezpłatnym narzędziem do załatwiania naszych spraw w urzędach przez Internet. Jest zestawem danych, które są potrzebne do załatwienia różnych urzędowych spraw. W nim znajdziemy nasz numer PESEL, imię (lub imiona), nazwisko, oraz datę i miejsce urodzenia.

Jak krok po kroku założyć Profil Zaufany?

Profil Zaufany można założyć za pośrednictwem bankowości internetowej w naszym banku. W większości banków jest możliwość wypełnienia formularza zakładającego profil. Po wypełnieniu formularzu, system wyśle na nasz numer telefonu kod autoryzacyjny, który należy wpisać. W tej opcji za każdym razem, przy logowaniu należy zaznaczyć, że logujemy się przez konto w banku. Jeżeli posiadamy kwalifikowany podpis elektroniczny, wtedy zakładamy Profil Zaufany na stronie PZ. 

Informacje ze strony obywatel.gov.pl:

  1. Wejdź na stronę profilu zaufanego.
  2. Kliknij Zarejestruj się.
  3. Wypełnij formularz.
  4. Kliknij Zarejestruj się.
  5. Wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Wpisz kod.
  6. Wyświetli się kolejny komunikat, który potwierdzi, że twój wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony. Pojawią się 2 opcje do wyboru: Wyświetl listę punktów potwierdzających oraz Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym. Koniecznie wybierz opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym.
  7. Uruchom aplikację PZ Signer.
  8. Kliknij Rozpocznij proces podpisu.
  9. Kliknij Przejdź do podpisu (okienko Krok 4 w aplikacji). Poczekaj, aż pojawi się możliwość wyboru/wskazania certyfikatu kwalifikowanego (Krok 5).
  10. Kliknij Podpisz dokument (Krok 6).
  11. W nowym oknie wprowadź PIN.
  12. Potwierdź wykonanie kroków w aplikacji PZ Singer (Krok 7).
  13. Wrócisz do przeglądarki internetowej. Kliknij Potwierdź wykonanie kroków.

Profil Zaufany - ważne informacje

Dzięki Profilowi Zaufanemu załatwimy wiele ważnych spraw. Dzięki niemu otrzymamy dostęp do aplikacji mObywatel, złożymy PIT, załatwimy sprawę w ZUS. Dzięki niemu także sprawdzimy liczbę punktów karnych, zalogujemy się na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP). Profil Zaufany ważny jest przez trzy lata. Po tym czasie ponownie należy dokonać rejestracji. Więcej informacji w sprawie Profilu Zaufanego znajdziemy na stronie internetowej obywatel.gov.pl.