Paulina Hennig-Kloska

i

Autor: PAP/Jakub Kaczmarczyk ministra klimatu i środowiska

Polityka

Ministra klimatu o ubraniach. Uważa, że powinniśmy ich kupować mniej?

Zmiany klimatu są faktem. Wszyscy musimy zaradzić temu zjawisku. I być może tak też się dzieje, patrząc na najnowsze dane GUS o sprzedaży detalicznej w Polsce. Spadek zwłaszcza w jednej branży skomentowała w mediach ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska, która jest zadowolona z tego stanu rzeczy. Dlaczego? O tym w poniższym artykule!

Spada sprzedaż detaliczna w Polsce!

Alarmujące dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące spadku sprzedaży detalicznej w Polsce. Względem września 2023 roku, we wrześniu 2024 roku sprzedaż detaliczna spadła o 3 procent. Względem sierpnia 2024 to spadek aż o 5,7 procenta. Gorsze wyniki notowano w tej dekadzie tylko w pierwszej połowie 2023 roku. Główny spadek dotyczy branż: żywność i wyroby tytoniowe, meble, RTV i AGD, oraz tekstylia, odzież i obuwie. W tej ostatniej sprzedaż spadła rok do roku aż o jedną ósmą.

Ministra klimatu cieszy się ze spadku sprzedaży tekstyliów?

O drastyczne spadki sprzedaży detalicznej w programie "Gość Wydarzeń" w Polsacie została zapytana ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska. Dość zaskakująca była jej odpowiedź - spadają głównie nie rzeczy pierwszej potrzeby, tylko raczej takie, bez których czasami możemy się obyć przekazała ministra z ramienia Polski 2050 Szymona Hołowni. Dodała, że to nawet lepiej, że kupujemy mniej tekstyliów, gdyż to lepiej dla klimatu. Dzięki mniejszej sprzedaży emitowanych jest do atmosfery mniej gazów cieplarnianych. Szefowa resortu klimatu dodaje także, że to na razie jednorazowy przypadek spadku sprzedaży i to, czy będzie to trendem, trzeba badać w dłuższej perspektywie.

Sprzedaż przez internet rośnie!

Pozytywnymi danymi jest to, jak Polacy coraz chętniej kupują przez internet. Główny Urząd Statystyczny podaje, że - we wrześniu 2024 r. w porównaniu z wrześniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 4,9 proc.). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży 'ogółem' zwiększył się we wrześniu 2024 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego z 8,3 proc. do 8,9 proc. - czytamy w raporcie GUS. Tutaj największe wzrosty notuje właśnie kategoria tekstylia, ubrania i obuwie. Już blisko jedną czwartą transakcji z produktami z tej dziedziny prowadzimy właśnie przez internet.

Zobaczcie, jak w Poznaniu otwiera się nowe miejsce tradycyjnego handlu antykami