Modertrans to spółka-córka poznańskiego MPK, która zajmuje się produkcją i modernizacją tramwajów. Pojazdy wyprodukowane lub zmodernizowane w fabryce w Biskupicach jeżdżą po Poznaniu, ale też w Szczecinie, Gdańsku, Łodzi, we Wrocławiu i na Śląsku.
Na początku roku prezydent Poznania przyznał, że miasto myśli o sprzedaży Modertransu. Tłumaczył to chęcią rozwoju spółki tak, by pojazdy produkowane w Wielkopolsce jeździły po całej Europie. Do tego jednak - jak powiedział Jacek Jaśkowiak - potrzebny jest poważny inwestor, bo firma osiągnęła już maksimum samodzielnego rozwoju.
W marcu pojawiły się informacje, że Modertrans może zostać przejęty przez właściciela fabryki Solaris, firmę CAF. Jaśkowiak przekonywał, że Solaris po przejęciu przez firmę CAF ma wielokrotnie większe przychody.
Wszystko wskazuje jednak na to, że firma Modertrans nie zostanie sprzedana.
Nowe fakty ws. sprzedaży firmy Modertrans
Zapytany przez nas o przyszłość Mofertransu Jacek Jaśkowiak powiedział, że zagraniczne firmy nadal są zainteresowane kupnem firmy. Jednocześnie dodał, że rozmawiał w tej sprawie z premierem, ministrem aktywów państwowych i władzami PKP.
Zasygnalizowałem, że być może warto budować krajowy potencjał. W przypadku tramwajów Modertrans ma udział 26% w rynku. PESA ma 50, czyli tak naprawdę 75% rynku mają krajowe podmioty. Gdybyśmy połączyli siły z Fabryką Pojazdów Szynowych przy tym rynku, który jest w Ukrainie… Ja lubię taką ekspansję i podbijanie nowych rynków. Sygnalizowałem premierowi, że być może to byłby kierunek, w którym warto by było pójść
powiedział Jaśkowiak.
Prezydent zapowiedział jednocześnie, że w czwartek ma na ten temat rozmawiać z szefem Agencji Rozwoju Przemysłu.
Modertrans zakończył rok 2024 przychodem na poziomie 202 998 022 zł, a zyskiem netto rzędu 11 283 226 zł.