Nowy most kolejowy i tor w Obornikach
PKP PLK zleciły budowę dodatkowego mostu kolejowego nad Wartą w Obornikach Wielkopolskich. Inwestycja, której wartość to ok. 100 mln zł, obejmuje również budowę drugiego toru na 2-kilometrowym odcinku między mostem a stacją Oborniki Wlkp. Ma to znacząco poprawić przepustowość popularnej trasy Poznań – Piła.
Dodatkowo w rejonie przystanku Oborniki Wlkp. Miasto powstanie nowy peron, połączony z istniejącym przejściem podziemnym z windami. Budowa ruszy pod koniec czerwca, a zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Wykonawcą robót będzie firma PORR S.A.
Jak zapowiedział Piotr Bruss z PKP PLK, większość prac zostanie przeprowadzona bez konieczności wprowadzania istotnych zmian w ruchu kolejowym. Nowe inwestycje mają uzupełnić zrealizowaną wcześniej modernizację linii Poznań – Piła, w której zabrakło drugiego toru na odcinku Oborniki – Piła.
Drugi tor? Na razie tylko plany i analizy
Choć pasażerowie liczą na pełne zdublowanie trasy Poznań – Piła, na razie PKP PLK skupia się na analizach. - Jako spółka analizujemy możliwości wydłużenia tego drugiego toru. Szukamy finansowania na to, żeby zacząć prace projektowe – zaznaczył Piotr Bruss.
Koszty budowy drugiego toru są wysokie, szczególnie jeśli chodzi o obiekty inżynieryjne, takie jak mosty. Optymistycznie zakłada się, że realizacja dalszej części inwestycji mogłaby nastąpić po 2032 roku, jeśli uda się zabezpieczyć odpowiednie środki.
Nieco sceptycznie do tematu podchodzi wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. - Możemy jeździć 25–26 parami pociągów w ciągu doby na układzie jednotorowym. Jest to tylko kwestia sterowania ruchem – powiedział. Przyznał jednak, że większe natężenie ruchu dalekobieżnego i towarowego może stwarzać problemy.
Rewitalizacja linii z Wągrowca do granicy regionu
Druga umowa, podpisana tego samego dnia, dotyczy modernizacji trasy kolejowej Gołańcz – Panigródz. To fragment linii biegnącej z Wągrowca do granicy województwa i dalej do Bydgoszczy. Celem inwestycji jest utworzenie alternatywnego połączenia Poznania z Bydgoszczą przez Kcynię i Nakło nad Notecią.
Prace zakładają ułożenie nowego toru na 27-kilometrowym odcinku. Po modernizacji pociągi pasażerskie mają poruszać się z prędkością do 120 km/h, a towarowe – do 80 km/h. Zmodernizowanych zostanie sześć stacji i przystanków oraz 13 przejazdów kolejowo-drogowych.
Trasa Gołańcz – Panigródz nie była wykorzystywana od 2004 roku. Teraz zyska nowe życie, a zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku. Kontrakt wart 200 mln zł również realizuje firma PORR S.A. i będzie współfinansowany z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021–2027.
Masz dla nas ciekawy temat lub wystrzałową nowinę? Napisz do nas na adres [email protected]. Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy z Waszej okolicy!
Największe inwestycje 2025 w Poznaniu. Co nas jeszcze czeka?
Polecany artykuł:
