Nowy regulamin PKP Polskich Linii Kolejowych
Już od rozkładu jazdy 2024/2025 cały tabor kolejowy ma mieć przystosowane do współczesnych standardów toalety w pociągach. Wszystko po to, by nieczystości z toalet przestawały całkowicie trafiać po zrzucie na tory, powodując nieprzyjemny zapach w okolicy torowiska.
Zmiany na kolei
Tylko rok mają przewoźnicy na to, by przystosować swoje pojazdy do nowych standardów tak, by wprowadzić zamknięty obieg sanitarny w wagonach. Dla porównania, jeszcze w 2018 roku połowa pociągów w Polsce korzystała z systemu zrzutu fekaliów na tory. Jest coraz lepiej, a tam, gdzie jeszcze tego nie ma, będzie musiało do tego dojść.
Kogo dotkną najbardziej zmiany?
Lokalni przewoźnicy, jak Koleje Wielkopolskie od lat korzystają z nowego taboru, który ma zagwarantowany nowy obieg. Najgorzej jest z przewoźnikami państwowymi, czyli PKP i PolRegio. PKP Intercity do wymiany ma już tylko 10 procent taboru pod nowe przepisy. PolRegio planuje remonty tak, żeby się to udało. Pierwotnie przepisy miały wejść już od końca 2020 roku.