Już 1 marca startuje sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego

i

Autor: Poznan.pl

Za tydzień startuje 10. sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. Jakie zmiany nas czekają?

2021-02-22 11:35

Już 1 marca rozpocznie się kolejny sezon Poznańskiego Roweru Miejskiego. W tym roku po raz kolejny użytkownicy otrzymają dodatkowe strefy wypożyczeń i więcej rowerów bezstacyjnych. Rower miejski, jako ważny element miejskiego systemu przemieszczania się zostanie bardziej związany z klasycznym transportem miejskim. Posiadacze karty PEKA z ważnym biletem okresowym nadal będą mogli korzystać z bezpłatnych 30 minut podróży PRM.

Trwają przygotowania do kolejnego, już dziesiątego, sezonu Poznańskiego Roweru Miejskiego. Operator wykorzystuje zimę na niezbędną konserwację i drobne naprawy rowerów, tak żeby jak najlepiej służyły użytkownikom od 1 marca.

W tym sezonie będzie można korzystać z:

  • 113 stacji roweru miejskiego PRM 3G (wypożyczanych i zwracanych w stacjach PRM), a w nich prawie z 1000 rowerów,
  • 3 stacji PRM 3G z rowerkami miejskimi dla dzieci: Malta Ski, Termy Maltańskie i Rondo Śródka,
  • 76 rowerów wyposażonych w foteliki, służące do przewozu dzieci,
  • ponad 600 rowerów PRM 4G (wypożyczanie i zwrot w wyznaczonych strefach PRM 4G, a nie w stojakach na stacjach PRM 3G) i dodatkowo 30 rowerów elektrycznych PRM 4G,
  • 179 miejskich stref postoju rowerów 4G i 746 rowerów 4G. 80 stref znajduje się w pobliżu stacji PRM 3G, natomiast Strefa Centrum to obszar wewnątrz I ramy komunikacyjnej, z wyjątkiem płyty Starego Rynku.

Rowery miejskie są ważnym ogniwem systemu transportu publicznego. Potwierdzają to wyniki badania ankietowego, do udziału w którym, wspólnie z naszym Operatorem, zaproszono 4000 z ponad 180 tysięcy zarejestrowanych użytkowników Poznańskiego Roweru Miejskiego. ZTM otrzymał 3003 ankiet.

Ponad 50 proc. badanych wskazało, że z PRM korzysta: codziennie (4,30 proc.), kilka razy w tygodniu (19,58 proc.) i kilka razy w miesiącu (30,27 proc.). Blisko 57 proc. ankietowanych przyznało, że PRM jest używany w celu załatwiania codziennych spraw, dla 53 proc. rower miejski służy do rekreacji, ale ponad 42 proc. badanych używa PRM jako formy dojazdu do pracy. Chociaż blisko 45 proc. ankietowanych rowerzystów regularnie (5-7 razy w tygodniu) lub często (2-4 razy w tygodniu) korzysta z transportu na liniach ZTM, to tylko ok. 13 proc. z powyższej grupy łączy przejazdy tramwajami i autobusami z rowerem miejskim, a 15 proc. ankietowych korzysta z karty PEKA do wypożyczania rowerów.

Raport z anteny 22.02, godz.10

Od 1 marca darmowe korzystanie z PRM będzie przywilejem wyłącznie posiadacza biletu okresowego na karcie PEKA. Dla osób, które nie będą go posiadały koszt pierwszych 30 minut wynajmu roweru wyniesie 1 zł (dotychczas od 21. do 60. minuty obowiązywała opłata 2 zł), a od 31. do 60 minuty wypożyczenie będzie kosztowało 2 zł. Oznacza to, że jeśli użytkownik wybierze korzystanie z PRM bez karty PEKA i biletu, cena za pierwszą godzinę wypożyczenia wyniesie 3 zł. To wzrost o 1 zł, ale w zamian tańszy i wydłużony będzie pierwszy przedział czasowy od 1 do 30 minuty (dotychczas już od 21. minuty opłata wynosiła 2 zł). Zmiana ta wpisuje się w rosnący średni czas wypożyczenia roweru miejskiego, który obecnie wynosi 23 minuty i 31 sekund.

Opłata w wysokości 1 zł jest zgodna z preferencjami wskazanymi przez użytkowników w ankiecie. Najwięcej badanych (blisko 39 proc.) wskazało kwotę 1,20 zł jako akceptowalną w momencie wprowadzania opłaty od 1 minuty wypożyczania.

Sonda
Czy tęsknisz za śniegiem i zimą?

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]