Pobór opłat został uruchomiony z początkiem lutego, ale tylko na części docelowego obszaru. Plany pokrzyżowała najpierw epidemia koronawirusa SARS-CoV-2, z powodu której opóźnił się wybór wykonawcy SPP i rozpoczęcia prac, a później - w związku z przesunięciem terminu na jesień i zimę - niekorzystna pogoda, która wielokrotnie zmuszała wykonawcę do aktualizacji harmonogramu. Także obecna, zmienna pogoda, ma wpływ na tempo prac. W efekcie płatny postój obowiązuje na tych ulicach, gdzie nowe oznakowanie zostało wprowadzone w pełni. Prace na pozostałych ulicach Wildy i Łazarza podzielono na etapy, po zakończeniu których uruchamiany jest pobór opłat za parkowanie.
Jak przebiegać będzie dalszy harmonogram prac?
Od połowy kwietnia systematycznie na kolejnych ulicach uruchamiane są parkomaty. Od 19 kwietnia płatny postój obowiązuje w północnej części Łazarza (etap 1, 2 i 3) ograniczony ulicami Głogowska, Wyspiańskiego, Grunwaldzka i Matejki. Od 4 maja rozpoczęło się pobieranie opłat na ulicach objętych etapami 1 i 2 na Wildzie tj. Chłapowskiego, Dąbrówki, Zmartwychwstańców, Filareckiej, Langiewicza, Traugutta i Pamiątkowej. Od 17 maja za postój aut zapłacimy w rejonie ul. Matejki, Grunwaldzkiej i Marcelińskiej.
Zgodnie z harmonogramem prace są obecnie realizowane na Wildzie. Wykonawcy wprowadzają nową organizację ruchu kolejno na obszarach 3, 4 i 5, zlokalizowanych pomiędzy ulicami: Przemysłową, 28 czerwca 1956 r., Hetmańską, Fabryczną i Roboczą. Uruchomienie odpłatności jest tu planowane w czerwcu. Następnie przeniosą się na tzw. Dolny Łazarz - w pierwszej kolejności na obszar ograniczony ulicami: Gąsiorowskich, Graniczna i Kolejowa.
Zakończenie wszystkich robót związanych z wprowadzeniem nowego oznakowania i uruchomieniem płatnego postoju na całym docelowym obszarze Wildy i Łazarza planowane jest w lipcu. Nadal jednak kluczowym czynnikiem, od którego zależy dotrzymanie tego terminu, jest stabilna pogoda, bez większych opadów deszczu.