Podcast Autostrady Wielkopolskiej. Kto gościem pierwszego odcinka?
Na czym polega odpowiedzialność wobec środowiska oraz czy potrafimy łączyć kluczowe inwestycje z odpowiedzialnym podejściem do przyrody – nad tymi zagadnieniami pochylają się goście premierowego podcastu Autostrady Wielkopolskiej: Sebastian Joachimiak, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej S.A., prof. dr hab. Piotr Tryjanowski, dyrektor Instytutu Zoologii Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu oraz Marzena Białowolska-Barnyk, założycielka Fundacji Dzikich Zwierząt.
- Ludzie mają ogromny wpływ na środowisko. Przekształcamy naturalne ekosystemy i dostosowujemy je do naszych stale rosnących potrzeb. W rozmowie inaugurującej podcasty środowiskowe chcieliśmy, wspólnie z zaproszonymi ekspertami, zastanowić się nad tym, co możemy zrobić, aby pogodzić potrzeby ludzi z potrzebami naszych sąsiadów – dzikich zwierząt. Zagadnieniu odpowiedzialnego sąsiedztwa przyglądamy się z trzech punktów widzenia: odpowiedzialnego inwestora, naukowca – biologa oraz założycielki fundacji ratującej dzikie zwierzęta. Mamy także możliwość, aby zakomunikować, co faktycznie robimy w tym temacie jako zarządca autostrady, ponieważ na zewnątrz te działania nie zawsze są zauważalne – wyjaśnia Sebastian Joachiniak, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej S.A.
Polecany artykuł:
Nowy podcast. Seria pt. „Sąsiedzi. Otoczenie ma znaczenie”. Kampania środowiskowa Autostrady Wielkopolskiej
Seria podcastów „Sąsiedzi. Otoczenie ma znaczenie” jest kolejnym etapem kampanii środowiskowej prowadzonej w tym roku przez Autostradę Wielkopolską S.A. - W ramach kampanii realizowane są działania edukacyjne przybliżające odbiorcom sylwetki ciekawych zwierząt, które mieszkają w okolicach koncesyjnego odcinka Autostrady A2, informacje dotyczące monitoringu środowiska prowadzonego na odcinku Świecko – Konin oraz współpracy w tym zakresie z naukowcami, ekologami i miłośnikami przyrody. Wybór podcastu jako formy komunikacji z odbiorcami nie jest przypadkowy – rozmowy idealnie nadają się do wysłuchania w czasie podróżowania autostradą - wyjaśnia Anna Ciamciak, rzecznik prasowy AW.
– Wiele rozwiązań prośrodowiskowych, jakie zostały zastosowane na koncesjonowanym odcinku autostrady A2 wynika z obowiązujących przepisów lub podpisanych umów. Jednak zrobiliśmy w tym zakresie znacznie więcej niż wymagane minimum. Wynika to właśnie z poczucia odpowiedzialności wobec otoczenia. Autostrada, która jest przecież czymś więcej niż pasem drogowym, przecina naturalne siedliska dzikich zwierząt. Dlatego naszą rolą jest stworzenie takiej infrastruktury i takiego otoczenia, które zwierzęta jak najszybciej i jak najlepiej odczytają – dostosowując się do zmian oraz ucząc korzystania z nowych przejść. Jak wskazują wyniki prowadzonego monitoringu, udało nam się ten cel zrealizować – dodaje Sebastian Joachimiak.
Pierwszego odcinka podcastu Autostrady Wielkopolskiej możecie posłuchać TUTAJ.
Autostrada Wielkopolska a ochrona środowiska - liczby
Autostrada Wielkopolska: odcinek NOWY TOMYŚL – KONIN (149 km)Na ochronę środowiska na odcinku Autostrady Wielkopolskiej z Nowego Tomyśla do Konina przeznaczono ok. 10% kosztów budowy, m.in. na:• 8 przejść dla dużych i średnich zwierząt,• 11 przepustów dla drobnej zwierzyny,• 111 tys. m2 ekranów akustycznych,• ogrodzenia długości ponad 315 km.
Autostrada Wielkopolska: odcinek ŚWIECKO – NOWY TOMYŚL (106 km)Na ochronę środowiska na odcinku Autostrady Wielkopolskiej ze Świecka do Nowego Tomyśla przeznaczono ok. 25% kosztów budowy, czyli 1,3 mld zł, m.in. na:• 37 przejścia dla dużych i średnich zwierząt,• 111 przepustów dla drobnej zwierzyny i płazów,• 53 tys. m2 ekranów akustycznych,• ekrany ochronne dla nietoperzy,• ogrodzenia długości 253 km.
Jedno przejście dla zwierząt na odcinku Świecko-Nowy Tomyśl to ok. 20 mln zł, czyli roczny budżet średniej gminy.W 80% trasa Autostrady Wielkopolskiej od Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami przebiega przez tereny leśne, w tym obszary chronione Natura 2000.