zakupy

i

Autor: Canva

Raport

Polacy robią zakupy świąteczne na ostatnią chwilę! Żywność kupują tuż przed Wigilią

2024-12-17 9:48

Więcej Polaków, niż przed rokiem zakupy świąteczne wśród produktów spożywczych zrobi na ostatnią chwilę, tuż przed Wigilią. Zdecydowanie mniejszy odsetek rok do roku jest w kategorii osób, które robiły zakupy na początku grudnia, jak wynika z raportu UCE Research i Grupy Blix. Wzrósł też odsetek osób robiących zakupy stacjonarne.

Kiedy Polacy robią zakupy spożywcze przed świętami?

UCE Research wraz z Grupą Blix przygotowały raport dotyczący preferencji czasu zakupów Polaków przed Świętami Bożego Narodzenia. Rok do roku wzrosła liczba osób robiących zakupy na ostatnią chwilę. Może to mieć związek z kalendarzem (przed rokiem Wigilia przypadała w niedzielę, w tym roku we wtorek). Zmalała znacznie liczba Polaków, którzy robią zakupy spożywcze na Święta z początkiem grudnia. Z czego to wynika?

Wyniki raportu dotyczącego zakupów świątecznych

Według raportu UCE Research i Grupy Blix przytaczanego przez Polską Agencję Prasową czytamy, że 33,8 proc. Polaków robi zakupy świąteczne-spożywcze na tydzień przed Świętami Bożego Narodzenia. Jest to wzrost rok do roku o 1,1 punktu procentowego. Tuż przed Wigilią zakupy zrobi 28,2 proc. Polaków. W 2023 roku takiej odpowiedzi udzieliło 21,2 proc. osób. Dwa tygodnie przed Wigilią zakupy spożywcze zrobiło 20,5 proc. kupujących, co jest wynikiem niższym o 2,5 p.p. względem ubiegłego roku. Na początku takie zakupy zrobiło zaledwie 11,1 proc. konsumentów. To spadek o ponad połowę, z 22,4 proc w 2023 roku!

Jak robimy zakupy? Stacjonarnie, czy przez internet?

Choć zakupy przez internet ogółem są coraz popularniejsze i od czasów pandemii ten wysoki odsetek się utrzymuje, tak nie jest z produktami spożywczymi. Je wolimy widzieć na miejscu, bezpośrednio, widząc produkty. W 2024 roku tradycyjnie zakupy spożywcze przed świętami zrobi 74,6 proc. zapytanych Polaków. To wynik o 4,2 p.p. wyższy od tego z 2023 roku. 21,4 procenta Polaków zrobi zakupy częściowo online, a częściowo tradycyjnie (o 4,5 p.p. mniej niż przed rokiem). Tylko 1,4 proc. Polaków zrobi zakupy spożywcze wyłącznie przez internet (spadek o ponad połowę z 3 procent w 2023). Dla 1,9 procenta Polaków sposób robienia zakupów spożywczych nie ma znaczenia, a 0,8 proc. nie jest jeszcze zdecydowanych. Takie zmiany wynikają z tego, że Polacy wolą fizycznie porównywać ceny produktów, oraz oceniać ich jakość przed zakupem.

Zobaczcie, jak wygląda Poznań w świątecznym wydaniu

Poznań Radio ESKA Google News
Autor: