Uchwała dotycząca zasad i trybu PBO 2021, zakwestionowana przez wojewodę, została przyjęta na sesji 28 kwietnia bez głosu sprzeciwu. Wszystkie podważone punkty były zawarte już w poprzedniej edycji PBO (2019 r.), wówczas nie budziły wątpliwości. Jednak tym razem wojewoda nakazał usunąć z zasad Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego obowiązek podawania przez wnioskodawcę adresu poczty elektronicznej lub numeru telefonu, a w przypadku głosujących także numeru PESEL. Samorząd nie może prosić mieszkańców o podanie tych danych nawet nieobowiązkowo. Jedyne informacje, o jakie może prosić to imię, nazwisko i adres zamieszkania.
Brak tych danych bardzo utrudni urzędnikom możliwość kontaktu z wnioskodawcą. Komplikuje także praktykowany dotychczas dialog rad osiedli z wnioskodawcami z danego rejonu. Osoby, które mają tożsame pomysły nie będą też mogły skontaktować się ze sobą, aby dojść do porozumienia - połączyć projekty i zwiększyć szanse na zwycięstwo. Z kolei brak numerów PESEL na etapie głosowania zmniejszy możliwość weryfikacji poprawności głosów, co może zaburzyć prawidłowość wyników głosowania
mówi Patryk Pawełczak, dyrektor Gabinetu Prezydenta UMP.
To nie jedyne zmiany. Wojewoda zaznaczył, że wnioskodawcy mają prawo do odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania, nawet jeżeli nie wypełnią do końca wniosku, podadzą nieprawdziwe dane osobowe lub złożą formularz po terminie. Usunięto też z uchwały zapis, mówiący, że projekty naruszające normy moralne i społeczne, zawierające treści obsceniczne, obraźliwe i wulgarne nie są kierowane do kolejnych etapów. W związku z zaistniałą sytuacją zmianie musiał ulec harmonogram PBO. Zbieranie wniosków rozpocznie się 10 lipca i potrwa do 31 lipca (wcześniejszy termin mógł grozić tym, że uchwała jeszcze się nie uprawomocni). Pozostałe terminy pozostają bez zmian.