Dlaczego Poznań Główny musi zostać przebudowany?
Podpisana w czwartek umowa ma wartość 39 mln zł. Za tę kwotę firma BBF ma przygotować do 2029 r. dokumentację projektową przebudowy całego węzła, w tym stacji Poznań Główny.
Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji Regionu Zachodniego PKP Polskich Linii Kolejowych Piotr Bruss zaznaczył, że głównym celem inwestycji jest poprawa przepustowości węzła, m.in. przez dobudowanie nowych torów czy peronów na stacji Poznań Główny. Dokumentacja ma też wskazać, jakie elementy modernizacji należy wykonać w pierwszej kolejności. - Najważniejsze jest to, aby połączyć ruch aglomeracyjny, regionalny, dalekobieżny również z Koleją Dużych Prędkości (KDP) - powiedział.
Pytany przez dziennikarzy o szacunkowy koszt przebudowy węzła zaznaczył, że będzie on uzależniony od podziału prac na etapy. "Na pewno będzie to kilka miliardów złotych" - ocenił.
Bruss powiedział, że dokumentacja projektowa, wraz z pozwoleniami na budowę, ma być gotowa w 2029 r. "Tak naprawdę najwcześniejsze roboty związane z przebudową dworca to początek 2030 r., być może trochę wcześniej" -ocenił. - Taka inwestycja jak przebudowa całego dworca to jest okres pewnie jednej dekady, 10 lat, które pozwolą nam na zrealizowanie całej inwestycji. Nie da się dzisiaj "zamknąć" stacji Poznań Główny, będącej tak naprawdę jedną z największych stacji w Polsce - zaznaczył.
Dodał, że codziennie z Poznania Głównego korzysta ponad 60 tys. pasażerów. Zapewnił przy tym, że odpowiednie podzielenie prac na kilka etapów ma zmniejszyć uciążliwość realizacji inwestycji dla podróżujących.
Co dalej z budynkiem po starym dworcu w Poznaniu?
Stary budynek dworca kolejowego Poznań Główny zamknięto w 2013 r. Jego funkcję przejął otwarty rok wcześniej obiekt, w którym mieści się m.in. galeria handlowa. Nowy dworzec od początku był krytykowany przez pasażerów, mieszkańców i społeczników m.in. za brak funkcjonalności. Według zapowiedzi władz PKP z 2018 r., do końca 2023 r. w Poznaniu miał zacząć działać zrewitalizowany i rozbudowany dawny budynek dworca kolejowego Poznań Główny. Do tej pory nie przedstawiono jego projektu. Według ujawnionej w ub. roku koncepcji samorządu i kolejarzy, nowy obiekt miałby powstać nad dzisiejszymi peronami.
- W miejscu starego dworca Poznań Główny dzisiaj planujemy wybudowanie dodatkowych dwóch peronów i torów. Oczywiście, to wiąże się z wyburzeniem obecnie istniejącego starego dworca, wybudowaniem nie tyle nowego dworca, bo w ramach naszego projektu mamy wybudować +podkład+ pod przyszły dworzec, który będzie zlokalizowany bliżej Mostu Dworcowego (...) To są te rozwiązania, które musimy wprowadzić w zakresie tej dokumentacji - powiedział w czwartek Piotr Bruss.
Odpowiedzialny za transport wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak zwrócił uwagę na potrzebę rozbudowy całego Poznańskiego Węzła Kolejowego. - Bez tego elementu trudno w ogóle mówić o jakimkolwiek rozwoju w przyszłych latach - zaznaczył.
Dodał, że ograniczona przepustowość węzła uniemożliwia uruchomienie dodatkowych regionalnych połączeń kolejowych, które są obecnie potrzebne.
Wicemarszałek przypomniał, że w 2017 r. samorządy regionu oraz Poznania, wspólnie z PKP PLK zleciły przygotowanie studium wykonalności budowy trzeciego i czwartego toru na wschodnim wjeździe kolejowym do miasta. - To jest gotowe, ale to jest tylko jeden z elementów. Dziś powstały warunki, żeby zlecić szerszą koncepcję rozbudowy węzła we wszystkich kierunkach i zasadniczej przebudowy dworca Poznań Główny - zaznaczył.
Zastępca prezydenta Poznania Natalia Weremczuk w swoim wystąpieniu podkreśliła, że z punktu widzenia miasta najważniejsze jest, iż dzięki zleconej dokumentacji będą formalne podstawy do "rozmów o nowym dworcu w Poznaniu".
Dworzec Główny w Poznaniu dawniej na zdjęciach i pocztówkach